Optimalt kosthold

0
14
Optimalt kosthold
Foto: Adobe Stock

Kostholdsretningslinjer har endret seg gjennom årene når det gjelder hva vi skal spise for å oppnå optimal helse og vekt. Matkvalitet er viktig for å fremme vekttap.

Tenk kvalitet, ikke bare kalorier

«En kalori er en kalori» er en floskel som ofte gjentas, og ikke å spise for mye er virkelig et viktig helsetiltak. I stedet for å fokusere på kalorier alene, viser forskning at kvalitet også er nøkkelen til å bestemme hva vi skal spise og hva vi bør unngå for å oppnå og opprettholde en sunn vekt. I stedet for å velge mat bare basert på kaloriverdi, bør du i stedet tenke på å velge sunn mat av høy kvalitet og å minimere mat av lav kvalitet.

  • Mat av høy kvalitet inkluderer uraffinert, minimalt bearbeidet mat som grønnsaker og frukt, fullkorn, sunt fett og sunne kilder til protein.
  • Mat av lavere kvalitet inkluderer høyt bearbeidede matvarer, sukkerholdige drikker, raffinerte (hvite) korn, raffinert sukker, stekt mat, mat med mye mettet fett og transfett og høyt glykemisk mat som poteter.

Det er ikke en «perfekt» diett for alle på grunn av individuelle forskjeller i gener og livsstil.

Kvalitet teller

En studie analyserte om visse matvarer mer eller mindre sannsynlig ville fremme vektøkning. Denne typen forskning som undersøker spesifikke matvarer og drikkevarer, lar oss forstå om “en kalori er en kalori”, eller om å spise mer mat av høy kvalitet og mindre mat av lavere kvalitet kan føre til vekttap og vektvedlikehold.

Forskere ved Institutt for ernæring ved Harvard School of Public Health viser oss at kvalitet faktisk er veldig viktig for å bestemme hva vi skal spise for å oppnå og opprettholde en sunn vekt, og at begrepet “en kalori er en kalori” ikke forteller hele historien.

  • I en studie av over 120.000 friske kvinner og menn som strekker seg over 20 år, fant forskere at vektendring var sterkest forbundet med inntak av potetgull, poteter, sukkerholdige drikker og både bearbeidet og ubehandlet rødt kjøtt. Forskerne konkluderte med at forbruk av bearbeidede matvarer med høyere stivelsesinnhold, raffinert korn, fett og sukker kan øke vekten.
  • Mat som er vist å være assosiert med vekttap var grønnsaker, fullkorn, frukt, nøtter og yoghurt.
  • Forskere diskonterte ikke viktigheten av kalorier, men antydet i stedet at det å velge mat av høy kvalitet (og redusere forbruket av mat av lavere kvalitet) er en viktig faktor for å hjelpe enkeltpersoner med å konsumere færre kalorier.

Makronæringsstoffer

Med økningen av makronæringsbaserte dietter de siste tiårene, fra lite fett til lite karbohydrater, har diskusjon om de tre viktigste makronæringsstoffene – karbohydrater, proteiner og fett – blitt standard når vi snakker om optimale dietter. Forskere har begynt å sammenligne disse «makronæringsstoffer-diettene» med hverandre for å bestemme hvilke som er mest effektive, men foreløpig er bevis i stor grad usikre.

En studie, publisert i 2007, sammenlignet fire vekttapdietter fra lavt til høyt karbohydratinntak. Denne tolvmånedersstudien fulgte over 300 kvinner som var overvektige, og overvektige før overgangsalder, og la dem tilfeldig til dietter med lite og veldig lite karbohydrater, og dietter med mye og veldig mye karobhydrater.

  • Etter ett år var vekttapet større for kvinner i Atkins diettgruppe sammenlignet med de andre diettgruppene.
  • Denne studien undersøkte også sekundære resultater fokusert på metabolske effekter (som kolesterol, kroppsfettprosent, glukosenivå og blodtrykk), og fant at de for Atkins-gruppen var sammenlignbare med eller gunstigere enn de andre diettgruppene.
  • Det var ingen signifikant forskjell i vekttap blant de tre andre diettene (Zone, LEARN og Ornish).
  • Denne studien reiser spørsmål om langtidseffekter og mekanismer, men forskerne konkluderte med at en diett med lite karbohydrater, høyt proteininnhold og høyt fettinnhold kan betraktes som en mulig anbefaling for vekttap.

Relaterte artikler:

Sunt kosthold og trening

Hva er et sunt kosthold