Oppvarming på tredemølle

0
135
Oppvarming på tredemølle

Lær med om hvordan du kan gjennomføre oppvarming på tredemølle, før du skal trene styrke eller gjennomføre løpetrening med høyere intensitet.

Varme opp på tredemølle

Oppvarming er viktig uansett hvilken aktivitet du skal drive med i etterkant, som påfører en større belastning på muskulaturen din. Oppvarming på tredemølle varmer opp gjør muskulaturen mer fleksibel og mer klar for økt belastning, enten det er å trene styrke eller gjennomføre løping med hardere intensitet. Hvis du skal gjennomføre styrkeøvelser på overkropp etter oppvarming på tredemølle, bør du i tillegg utføre oppvarmingsøvelser som går spesifikt på de områdene du skal trene. Oppvarming på tredemølle vil følgelig ikke være tilstrekkelig når du skal trene styrke for overkropp.

Hvordan gjennomføre oppvarming på tredemølle

Oppvarming på tredemølle bør ha en varighet på alt fra 10-20 minutter, avhengig av hva slags trening du skal gjennomføre i etterkant. Skal du trene lett styrke, kan det holde fint med 10 minutter jogging på mølla. Styrketrening med tung belastning vil kreve at du gjennomføre en mer spesifikk oppvarming av muskelgruppene du skal trene. Skal du trene løping med hardere intensitet, kan du avslutte oppvarmingen med 3-5 raske stigningsløp, for å forberede kroppen på belastningen som kommer. Du kan også justere stigning på tredemølla mot slutten av oppvarmingen, for å få opp pulsen enda mer.

Relaterte artikler:

Oppvarmingsøvelser før trening

Løping som oppvarming