Oppbygging av kroppen etter utbrenthet

Hvis du konsekvent opplever høye nivåer av stress uten å håndtere eller redusere det, tar utmattelse til slutt over, slik at du blir følelsesmessig og fysisk utbrent.

Du kan begynne å føle deg mindre motivert siden det virker som ingenting du gjør betyr noe. Siden utbrenthet skjer gradvis, vil du kanskje ikke merke symptomer umiddelbart. Men når det tar tak, kan det påvirke din evne til å fungere på tvers av alle aspekter av livet.

Kjenn igjen tegn på utbrenthet

Viktige tegn på utbrenthet inkluderer:

  • glemsomhet og konsentrasjonsvansker
  • redusert stolthet i arbeidet ditt
  • mister synet av deg selv og dine mål
  • vanskeligheter med å opprettholde relasjoner og være til stede i nære relasjoner
  • frustrasjon og irritabilitet
  • uforklarlig muskelspenninger, smerte, tretthet og søvnløshet

Finn kilden til utbrenthet

Det er vanskelig å gjøre endringer når du ikke vet nøyaktig hva som må endres, men å utforske medvirkende faktorer eller kilder til stress i livet ditt kan hjelpe. Utbrenthet er ofte knyttet til jobb, som stresset fra en stadig mer krevende jobb. Men du kan også oppleve utbrenthet når:

  • har en streng akademisk tidsplan
  • Problemer i nære relasjoner
  • omsorg for en slektning med en alvorlig eller kronisk helsetilstand

Å prøve å gjøre for mye alene skaper også et ideelt miljø for utbrenthet å feste seg. Stresset som følger med hver enkelt faktor kan være håndterbart alene, men kombinasjonen kan lett overvelde deg hvis du ikke tar nødvendige grep.

Hvilke alternativer har du?

Kort sagt, når du gir alt du har og det fortsatt ikke er nok, er det ikke mye mer du kan gjøre foruten å gå videre – for din egen skyld. Ta kontrollen tilbake. Utbrenthet kan få deg til å føle deg maktesløs. Du kan føle at livet ditt suser forbi, og at du ikke kan følge med. Hvis utenforstående faktorer bidro til utbrenthet, kan du skylde på disse omstendighetene og ha vanskelig for å se hva du kan gjøre for å endre situasjonen. Du har kanskje ikke hatt kontroll over hva som skjedde for å bringe deg til dette punktet, men du har makten til å ta tilbake kontrollen og begynne å lade opp.

For å starte, prøv disse tipsene:

  • Prioritere. Noen ting må bare gjøres, men andre kan vente til du har mer tid og energi. Bestem hvilke oppgaver som er mindre viktige, og sett dem til side.
  • Delegere. Du kan ikke gjøre alt selv, så hvis flere oppgaver enn du klarer, kan du gi dem videre til noen du stoler på.
  • La jobb være på jobb. En del av restitusjon av utbrenthet er å lære å prioritere balanse mellom arbeid og privatliv. Etter du er ferdig på jobben, fokusere på å slappe av og lade opp neste dag.
  • Vær bestemt rundt dine behov. Snakk med andre involverte og fortell dem hva som skjer. Forklar at du trenger litt støtte for å ta vare på helsen din og håndtere arbeidsmengden din produktivt.

Øv deg på selvmedfølelse

Hva vil du si til en venn i din situasjon? Sjansen er stor for at du vil tilby empati og vennlighet i stedet for å fortelle dem hvor fullstendig de mislyktes.

Ta hensyn til dine behov

Å ta ansvar for din fysiske og emosjonelle helse er nøkkelen til forebygging av utbrenthet. I en ideell verden vil det å nå punktet for utbrenthet bety at du straks tar deg fri, tømmer timeplanen og bruker dagene dine til hvile og avslapning.

Prøv disse tipsene:

  • Gi deg nok tid til kvalitetssøvn.
  • Tilbring tid med dine kjære, men ikke overdriv, alenetid er også viktig.
  • Prøv å være fysisk aktiv hver dag.
  • Spis næringsrike måltider og hold deg hydrert.
  • Prøv meditasjon, yoga eller andre oppmerksomhetsøvelser for bedre avslapning.

Relaterte artikler:

Hvordan få energi og motivasjon

Hvordan få mer energi og overskudd

Om forfatteren