20-50% RABATT!


OKTOBER DEALS!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 10% RABATTKODE!

Opp i vekt av trening

Du har trent og spist sunt, likevel går du opp i vekt. Lær mer om årsaker til at du går opp i vekt når du trener.

Her er fire ting du trenger å vite, ifølge eksperter, hvis du går opp i vekt mens du trener og spiser sunt.

Vannretensjon etter trening

Vann kan endre vekten din med så mye som 5 kg eller mer. Tror du at du nettopp har mistet noen kilo treningen? Det er mest sannsynligvis bare vanntap på grunn av svette. Og hvis du har gått opp i vekt, kan det skyldes vannretensjon (som noen ganger skjer etter trening). Mengden vann i systemet ditt har stor innflytelse på vekten din og kan være svaret på spørsmålet om hvorfor du går lett opp i vekt.

Vann utgjør omtrent 65 til 90 prosent av en persons vekt, og variasjon i vanninnholdet i menneskekroppen kan gi store utslag på vekten. Dette er en av hovedårsakene til at diuretika er så populære – der du skyller vannet ut av systemet ditt, noe som bare resulterer i et kortsiktig vekttap – men de hjelper ikke å endre kroppssammensetningen på noen som helst måte.

Vektøkning umiddelbart etter en treningsøkt

Mange faktorer kan påvirke vekten din – inkludert treningsøktene. Så du trener, men går fremdeles opp i vekt? Har du noen gang lagt merke til at vekten går opp etter (eller til og med en dag eller to etter) en intens trening? Det er normalt, og det betyr ikke nødvendigvis at du går opp i vekt.

En persons vekt er en kombinasjon av muskler, fett, bein, hjerne og nevrale kanaler, bindevev, blod, lymfe, tarmgass, urin og luften vi bærer i lungene. Umiddelbart etter en treningsøkt kan masseprosenten i hver av disse kategoriene skifte så mye som 15 prosent. Intense treningsøkter forårsaker variasjon i vekten på grunn av faktorer som hydratiseringsstatus, betennelse fra reparasjon av muskelskader (også forsinket muskelsårhet), og til og med mengden tarmbiprodukter eller urin og blodvolum. Hvis du går opp i vekt mens du trener og spiser sunt, er det sannsynligvis ikke den typen vektøkning du tror det er.

Vektøkning med styrketrening

Muskler veier ikke mer enn fett. En vanlig kommentar når man ser på vekten er at” muskler er tyngre enn fett “, noe som er misvisende. Ett kilo fett veier det samme som ett kilo muskler. Muskelvolumet er imidlertid tettere enn fettvolumet og derfor tyngre.

Når du begynner å endre kroppssammensetningen med trening – ved å bygge mer tett muskelmasse og redusere kroppsfettet – kan vekten din øke, mens kroppsfettprosenten din kan reduseres. Disse endringene skjer over uker og måneder (ikke timer eller dager), så vekten er ubrukelig når du prøver å sporer dem.

Vektøkning fra muskler vs. fett

Vekten sier ingenting om treningsnivået eller kroppssammensetningen. Som nevnt over, kan vekten ikke fortelle deg hvor mye av kroppsvekten din som er muskler versus fett, noe som betyr at hvis målet ditt er å forbedre formnivået ditt, er det ikke det beste verktøyet for å måle forbedringer. Hvis noen prøver å forbedre kondisjonen, bør de ignorere vekten og være mer oppmerksomme på objektive måleinstrumenter som kroppssammensetning for å spore fremgangen.

Mens det å veie deg selv kan være en måte å spore fremgangen din, bør det ikke være den eneste måten. Og det er absolutt ikke nødvendige med daglige innveiinger (og som et resultat å bekymre deg for å gå opp i vekt mens du trener og spiser sunt). Ikke glem at å å ned i vekt ikke betyr at du er i bedre form. Det betyr bare at du er lettere, noe som ikke betyr mye i det hele tatt. Og husk at hvis du trener, men går opp i vekt, kan det være at treningsøktene dine er effektive, men du må sjekke kostholdet ditt for å se resultatene du ønsker.

Relaterte artikler:

Om forfatteren


INNSPURT!

Av Spurt

20-50% RABATT!

INNSPURT!

OKTOBER

DEALS!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 15% MED RABATTKODE

20-50% RABATT!

20-50% RABATT!