Økt forbrenning

0
30
Økt forbrenning
Foto: Adobe Stock


HØSTSALG!



Å øke forbrenningen er den hellige gral, men hvor raskt kroppen din forbrenner kalorier, avhenger av flere ting. Lær hvordan øke forbrenningen.

Noen mennesker arver et raskt stoffskifte. Menn har en tendens til å forbrenne mer kalorier enn kvinner, selv mens de hviler. Og for folk flest avtar metabolismen jevnt etter 40 år. Selv om du ikke kan kontrollere alder, kjønn eller genetikk, er det andre måter å forbedre stoffskiftet ditt.

Bygg muskler

Kroppen din forbrenner stadig kalorier, selv når du ikke gjør noe. Denne hvilende, metabolske hastigheten er mye høyere hos mennesker med mer muskler. Hvert kilo muskler bruker omtrent 6 kalorier om dagen bare for å opprettholde seg selv, mens hvert kilo fett bare forbrenner 2 kalorier daglig. Den lille forskjellen kan legge seg over tid. Etter en økt med styrketrening aktiveres muskler over hele kroppen, noe som øker den gjennomsnittlige daglige metabolske hastigheten.

Aerob trening

Aerob trening bygger kanskje ikke store muskler, men det kan øke stoffskiftet ditt i timene etter en treningsøkt. Nøkkelen er å presse deg selv. Høyintensiv trening gir større, lengre økning i hvilemetabolismen enn treningsøkter med lav eller moderat intensitet. For å få fordelene, prøv en mer intens klasse på treningsstudioet eller ta med korte joggesprengninger under din vanlige tur.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-life

VIP20

VI HAR ALT DU

TRENGER TIL

HJEMMETRENINGEN!

20% MED

RABATTKODE:

VIP20


Fyll opp med vann

Kroppen din trenger vann for å behandle kalorier. Hvis du til og med er litt dehydrert, kan stoffskiftet avta. I en studie forbrente voksne som drakk åtte eller flere glass vann om dagen mer kalorier enn de som drakk fire. For å holde deg hydrert, drikk et glass vann eller annen usøtet drikke før hvert måltid og matbit. Snack også på fersk frukt og grønnsaker, som naturlig inneholder vann, i stedet for kringler eller chips.

Snack smart

Å spise oftere kan hjelpe deg å gå ned i vekt. Når du spiser store måltider med mange timer imellom, reduseres stoffskiftet mellom måltidene. Å ha et lite måltid eller matbit hver 3. til 4. time holder stoffskiftet på deg, slik at du forbrenner flere kalorier i løpet av en dag. Flere studier har også vist at folk som snacker regelmessig spiser mindre ved måltidene.

Krydre måltidene

Krydret mat har naturlige kjemikalier som kan sparke stoffskiftet ditt i et høyere gir. Å lage mat med en spiseskje hakket rød eller grønn chili pepper kan øke stoffskiftet. Effekten er sannsynligvis midlertidig, men hvis du spiser krydret mat ofte, kan fordelene øke. For å få et raskt løft, krydre pastaretter, chili og gryteretter med rød pepperflak.

Spis mer protein

Kroppen din forbrenner mange flere kalorier som fordøyer protein enn det spiser fett eller karbohydrater. Som en del av et balansert kosthold, kan det å erstatte noen karbohydrater med magert, proteinrik mat øke stoffskiftet ved måltidene. Gode ​​proteinkilder inkluderer magert biff, kalkun, fisk, kylling med hvitt kjøtt, tofu, nøtter, bønner, egg og meieriprodukter med lite fett.

Drikk svart kaffe

Hvis du drikker kaffe, vil du sannsynligvis nyte fordelene med energi og konsentrasjon. Inntatt med moderasjon, kan en av fordelene med kaffe være en kortsiktig økning i stoffskiftet. Koffein kan hjelpe deg til å føle deg mindre sliten og til og med øke utholdenheten mens du trener.

Lad opp med grønn te

Å drikke grønn te eller oolongte gir de kombinerte fordelene med koffein og katekiner, stoffer som er vist å øke stoffskiftet i et par timer. Forskning antyder at å drikke 2 til 4 kopper av en eller annen te kan presse kroppen til å forbrenne 17% flere kalorier under moderat intens trening i kort tid.

Unngå krasjdietter

Krasjdietter – de som involverer å spise færre enn 1200 (hvis du er kvinne) eller 1800 (hvis du er en mann) kalorier om dagen – er dårlige for alle som ønsker å øke stoffskiftet. Selv om disse diettene kan hjelpe deg med å gå ned i vekt, går det på bekostning av god ernæring. I tillegg slår det tilbake, siden du kan miste muskler, noe som igjen bremser stoffskiftet. Det endelige resultatet er at kroppen din forbrenner færre kalorier, og du går opp i vekt raskere enn før dietten.

Relaterte artikler:

Øke fettforbrenning

Optimal puls for fettforbrenning

Annonse fra X-LIFESX-erfit Indoor 200 er en stødig og solid spinningsykkel for deg som ønsker å komme i form!