Øke forbrenningen med mat

0
164
Øke forbrenningen med mat
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Du vet allerede at en god treningsøkt kan forbrenne kalorier, men visste du at det også er mat som forbrenner kalorier?

Hvordan øke forbrenningen med mat

Alt du gjør i løpet av dagen forbrenner kalorier, inkludert spising. Men å spise noen matvarer kan forbrenne mer kalorier enn andre. Og de beste kaloriforbrennende matvarene gir også andre ernæringsmessige fordeler, og fordeler relatert til vekttap.

Hvordan mat brenner kalorier

Når du spiser mat, bruker du kalorier eller energi. Men du trenger også energien for å gjennomføre spiseprosessen. Å tygge, fordøye og lagre mat krever at kroppen din forbrenner kalorier. Forskere kaller det den termiske effekten av mat eller TEF.

TEF eller den termiske effekten av mat er en primær komponent i den totale daglige energiforbruket (TDEE). Det er det totale antall kalorier du forbrenner gjennom dagen. Så hvor mye mer kan du forbrenne med de beste kaloriforbrennende matvarene? Dessverre er det ikke mange. Kaloriene du forbrenner fra å spise og fordøye mat utgjør bare 5% til 10% av dine daglige kaloriforbruk. Det betyr at hvis du forbrenner 2000 kalorier per dag, forbrenner du omtrent 100 til 200 av kaloriene fra å spise mat, omtrent 30 til 75 kalorier per måltid, uansett hvilken mat du velger. Du kan kanskje øke dette tallet litt med bedre matvalg.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Og det er andre fordeler også. Mange av de beste matvarene som forbrenner kalorier, er også mat som gir god og sunn ernæring. De gir viktige makro- og mikronæringsstoffer som hjelper kroppen din å føle seg og se bedre ut. De hjelper deg å føle deg mett og fornøyd, og de lar deg konsumere mer mat med færre kalorier, noe som er helt avgjørende når det gjelder vekttap.

Hva du skal spise

Mens du forbrenner kalorier som fordøyer mat, er det noen matvarer som forbrenner flere kalorier enn andre. Når du spiser et måltid med mye protein, forbrenner du flere kalorier enn når du spiser et måltid som er høyt i karbohydrater eller har høyt fettinnhold. Enkelt sagt må kroppen din jobbe hardere for å bryte ned og lagre protein enn den gjør for å bryte ned og lagre karbohydrater og fett.

Mat med protein kan også hjelpe kroppen din med å forbrenne flere kalorier ved å hjelpe deg med å bygge og opprettholde muskler. Hvis du deltar i styrketreningsaktiviteter, bygger du muskler mer effektivt hvis du spiser riktig mengde protein. Hvis kroppen din har mer muskler, forbrenner du flere kalorier gjennom hele dagen.

Mer protein og fiber i kostholdet

Så, hvilke proteinmat er best for kostholdet ditt? En servering (omtrent 100 gran) av disse magre proteinmatvarene kan gi et kaloriforbrennende løft og andre ernæringsmessige fordeler:

  • Kylling
  • Tunfisk
  • Magert storfekjøtt
  • Kalkun
  • Laks
  • Magert svinekjøtt

Kroppen din må også jobbe hardere for å tygge og fordøye fiber. Mat med fiber kan lindre fordøyelsesbesvær og fremme god fordøyelseshelse. Når du velger en siderett å servere sammen med den proteinrike maten, kan du vurdere å legge til matvarer som er fulle av fiber.

Reddiker, selleri og hvite bønner er gode eksempler. Og grønnsaker kan også bidra til å forbrenne flere kalorier. Noen bevis tyder på at å spise krydret mat (litt) kan øke kroppstemperaturen for å forbrenne flere kalorier. Når du kombinerer proteinmat med fiberrik mat, hjelper du med å dempe sultfølelsen i flere timer etter at du har spist. Så ikke bare forbrenner disse matvarene kalorier, men de hjelper deg også med å spise mindre og konsumere færre kalorier i løpet av dagen.

Relaterte artikler:

Hva øker forbrenningen

Hvordan forbrenne magefett

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!