Øke forbrenning

0
68
Øke forbrenning
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OPPTIL 30% RABATT!

Hvor raskt kroppen din forbrenner kalorier, avhenger av flere ting. Lær mer om hva du kan gjøre for å øke forbrenningen.

Menn har en tendens til å forbrenne mer kalorier enn kvinner, selv mens de hviler. Og for folk flest avtar metabolismen jevnt etter 40 år. Selv om du ikke kan kontrollere alder, kjønn eller genetikk, er det andre måter å forbedre stoffskiftet ditt.

Bygge muskler

Kroppen din forbrenner stadig kalorier, selv når du ikke gjør noe. Dette hvilestoffskiftet er mye høyere hos mennesker med mer muskler. Hvert kilo muskler bruker omtrent 6 kalorier om dagen bare for å opprettholde seg selv, mens hvert kilo fett bare forbrenner 2 kalorier daglig. Den lille forskjellen kan utgjøre stor forskjell over tid. Etter en økt med styrketrening aktiveres muskler over hele kroppen, noe som øker den gjennomsnittlige daglige metabolske hastigheten.

Trene aerobt

Aerob trening bygger kanskje ikke store muskler, men det kan øke stoffskiftet ditt i timene etter en treningsøkt. Nøkkelen er å presse deg selv. Høyintensiv trening gir mer effektiv, lengre økning i hvilemetabolismen enn treningsøkter med lav eller moderat intensitet. For å dra nytte av fordelene, prøv en mer intens trening på treningsstudioet eller øk intensiteten i perioder når du er ute og jogger

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!


Drikk mer vann

Kroppen din trenger vann for å forbrenne kalorier. Hvis du er dehydrert, kan stoffskiftet avta. I en studie forbrente voksne som drakk åtte eller flere glass vann om dagen mer kalorier enn de som drakk fire. For å holde deg hydrert, drikk et glass vann eller annen usøtet drikke før hvert måltid og matbit. Snack også på fersk frukt og grønnsaker, som naturlig inneholder vann, i stedet for kringler eller chips.

Spis smart

Å spise oftere kan hjelpe deg å gå ned i vekt. Når du spiser store måltider med mange timer imellom, reduseres stoffskiftet mellom måltidene. Å ha et lite måltid eller en matbit hver 3. til 4. time holder stoffskiftet i gang, slik at du forbrenner flere kalorier i løpet av en dag. Flere studier har også vist at folk som snacker regelmessig spiser mindre for hvert måltid.

Spis mer protein

Kroppen din forbrenner mange flere kalorier som fordøyer protein enn fett og karbohydrater. Som en del av et balansert kosthold kan det å erstatte noen karbohydrater med magert, proteinrik mat øke stoffskiftet ditt. Gode ​​proteinkilder inkluderer mager biff, kalkun, fisk, kylling med hvitt kjøtt, tofu, nøtter, bønner, egg og meieriprodukter med lite fett.

Drikk svart kaffe

Hvis du drikker kaffe, vil du sannsynligvis nyte energi- og konsentrasjonsfordelene. Tatt i moderasjon, kan en av fordelene med kaffe være en kortsiktig økning i stoffskiftet. Koffein kan hjelpe deg til å føle deg mindre sliten og til og med øke utholdenheten mens du trener.

Lad opp med grønn te

Å drikke grønn te gir de kombinerte fordelene med koffein og katekiner, stoffer som er vist å øke stoffskiftet i et par timer. Forskning tyder på at å drikke 2 til 4 kopper grønn te kan få kroppen til å forbrenne 17% flere kalorier under moderat intens trening over et kortere tidsrom.

Unngå krasjdietter

Krasjdietter – de som involverer å spise færre enn 1200 (hvis du er kvinne) eller 1800 (hvis du er en mann) kalorier om dagen – er dårlige for alle som håper å få et raskere stoffskiftet. Selv om disse diettene kan hjelpe deg med å gå ned i vekt, går det på bekostning av god ernæring. I tillegg kan det slå tilbake, siden du kan miste muskler, noe som igjen bremser stoffskiftet. Det endelige resultatet er at kroppen din forbrenner færre kalorier, og du går raskere opp i vekt enn før dietten.

Relaterte artikler:

Hvordan øke forbrenningen

Øke forbrenningen med mat

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

559,-

799,-