Øke fettforbrenning

0
85
Øke fettforbrenning
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

For å gå ned i vekt, trenger en person å forbrenne mer kalorier enn de tar inn. Lær mer om effektive måter du kan øke fettforbrenningen din.

Hvordan øke øke fettforbrenningen?

Noen naturlige fettforbrennere kan imidlertid hjelpe kroppen å forbrenne mer fett ved å øke stoffskiftet eller redusere sulten. For å forbrenne fett kan ikke en person stole på en enkelt mat eller et kosttilskudd. De må også redusere det totale kaloriinntaket og øke fysisk aktivitetsnivå. Imidlertid, når en del av et sunt kosthold og en livsstil, kan de rette fettforbrennerne bidra til å øke vekttapet.

Protein

Å spise måltider med høyt proteininnhold kan hjelpe en person til å føle seg mettere lenger. Protein kan støtte fettforbrenning og vekttap på mange måter. For eksempel kan folk som forbruker proteinrike matvarer føle seg mettere lenger. Å spise protein kan også øke stoffskiftet, slik at kroppen kan forbrenne fett mer effektivt.

Noen proteiner med høyt proteininnhold inneholder færre kalorier enn mat med høyt karbohydrat. For eksempel inneholder en stor bolle, eller 124 gram, kokt, spaghetti 196 kalorier og 7,19 gram protein. Til sammenligning inneholder to store hardkokte egg 155 kalorier og 12,58 gram protein. En gjennomgang fra 2012 viste at inntak av et lavprotein kosthold etter å ha gått ned i vekt øker en persons risiko for å gjenvinne kroppsvekt. For å øke vekttapet anbefaler mange kilder et daglig inntak på 1–2 gram protein per kilo kroppsvekt. For å maksimere vekttapet, bør en person prøve å velge kalorifattige proteiner, som mager kylling, fisk og plantebaserte proteiner. De bør unngå å konsumere store mengder rødt kjøtt, stekt mat eller mat tilsatt olje, fett eller smør.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Polyfenoler

Polyfenoler er en gruppe kjemikalier som finnes i mange matvarer, spesielt frukt og grønnsaker. Noen undersøkelser antyder at polyfenolrike matvarer kan bidra til vekttap. En studie fra 2011 fant at en diett rik på polyfenoler kan samhandle med bakterier i tarmene for å støtte vekttap, spesielt når den kombineres med en diett med probiotika. Andre studier av spesifikke polyfenolrike matvarer, som curcumin, har også funnet en sammenheng med vekttap. For eksempel fant en studie fra 2015 at inntak av curcumintilskudd økte vekttap mer enn placebo hos personer som var overvektige og hadde metabolsk syndrom.

Noen matvarer som er rike på polyfenoler inkluderer:

  • epler
  • pærer
  • grapefrukt
  • grønn te
  • gurkemeie
  • spinat
  • brokkoli
  • rødvin

Koffein

Koffein er et sentralstimulerende middel som kan øke stoffets forbrenning. En studie fra 2018 antyder imidlertid at koffein kan ha en mer signifikant effekt på kroppens metabolisme enn forskere tidligere trodde. Studien fulgte 47 personer fra Finland som drakk kaffe, men hadde sluttet å drikke kaffe i en måned. Forskerne fant en sammenheng mellom kaffeforbruk og 115 metabolitter. Når du prøver å forbrenne fett, er det best å velge kalorifattige kaffealternativer ved å unngå søtningsmidler, melk og kremer med høyt kaloriinnhold.

Frukt

Sukkerbehov er en viktig barriere for vekttap for mange mennesker. Å dempe sukkerbehov med frukt kan hjelpe en person til å konsumere færre kalorier.

Relatert artikler:

Hvordan forbrenne fett fort

Beste måte å forbrenne fett

Annonse fra X-LIFE