Null stress med HIIT trening

0
76
Null stress med HIIT trening

HIIT trening kan være knallhard intervalltrening med korte pauser inntil du er helt utmattet, men det trenger ikke være det. Lær hvordan.

Hva er HIIT trening?

HIIT intervaller er en måte å trene opp aerob utholdenhet på, der du veksler mellom korte intervaller med intens anaerob trening, og «pauser» der du trener med moderat intensitet. Denne treningen opprettholder du inntil du er for utmattet til å fortsette. Selv om det ikke er noen bestemt varighet på hiit trening, varer disse intense treningsøktene vanligvis under 30 minutter, med tider som varierer basert på en den enkeltes formnivå. Varigheten av HIIT intervalltrening vil naturlig avhenge av intensiteten på intervallene.

En snillere variant av HIIT trening

HIIT intervaller kan være en meget tøff måte å trene intervaller, som absolutt ikke passer for alle. Selv med kort varighet kan dette være for tøff trening. En snillere variant av HIIT trening kan være å løpe intervallene progressivt raskere, slik at du får en gradvis tilvenning fysisk og mentalt til å løpe HIIT intervaller. Øke intensiteten gradvis innenfor hver HIIT intervall, og fra ett intervall til det neste, slik at du løper med maksimal intensitet i en kortere periode. Opprettholde de korte pausene. I stedet for å fortsette med intervallene til du er helt utmattet, holder du igjen noe, og når du er ferdig skal du ha enda litt mer å gi.

Å trene HIIT trening på denne måten kan bidra til å korte ned på restitusjonstiden og redusere risikoen for at du blir skadet. Å trene progressive HIIT intervaller gir muskulaturen din lenger tid for at den skal bli skikkelig varm. Effekten vil antakelig også være bedre når du gir kroppen nok tid til å venne seg løping med hard intensitet.

Relaterte artikler:

HIIT trening på tredemølle

HIIT trening og restitusjon