Null karbo diett

0
101
Null karbo diett
Foto: Unsplash

En null karbo diett er en ekstrem versjon av lavkarbo eller ketogen dietter. Det eliminerer nesten alle karbohydrater.

Null karbo diett

Mens studier viser at å redusere karboinntaket kan hjelpe deg med å gå ned ekstra kilo, og kan ha helsemessige fordeler, er det å eliminere karbohydrater svært begrensende og mest sannsynlig unødvendig.

Hva er en null karbo diett?

En nullkarbo diett er en måte å spise på som eliminerer fordøyelige karbohydrater så mye som mulig. Karbohydrater er kroppens viktigste energikilde. De finnes i korn, bønner, belgfrukter, frukt, grønnsaker, melk, yoghurt, pasta, brød og bakevarer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Derfor må de på nullkarbo diett unngå de fleste av disse matvarene og i stedet spise mat som først og fremst inneholder protein eller fett, for eksempel kjøtt, fisk, egg, ost, oljer og smør. Det er ingen strengt kostholdsregime for nullkarbodiett. Noen mennesker som følger den, spiser nøtter og frø, ikke-stivelsesholdige grønnsaker og frukt med høyt fett som avokado og kokosnøtt. Selv om disse matvarene har noen karbohydrater, har de mye fiber. Derfor har de bare et lite antall fordøyelige eller netto karbohydrater, som beregnes ved å trekke fra mengden fiber fra det totale antall karbohydrater.

En karbohydratdiett med lite karbohydrater ligner et ketogent kosthold, som begrenser karboinntaket til færre enn 30 gram per dag og oppfordrer deg til å få 70% eller mer av dine daglige kalorier fra fett. Avhengig av hva du velger å spise, kan en diett uten karbohydrater være mer restriktiv enn keto-dietter.

Hvordan følge en null karbo diett

Noen kilder anbefaler at du holder nettokarboninntaket ditt til 20–50 gram per dag, men det er ingen spesifikke makronæringsstoffer eller noen angitt protokoll for hva du skal spise. Enkelt sagt, når du følger null karbo diett, unngår du all mat med høyt karbohydrat. Spesielt bør du eliminere hele og raffinerte korn, bakevarer, frukt, melk, yoghurt, bønner, belgfrukter, pasta, brød, sukkersøtede drikker og stivelsesholdige grønnsaker som erter og mais. Mat og drikke som er tillatt uten karbohydrater, inkluderer kjøtt, fisk, egg, ost, smør, oljer, vann og vanlig kaffe eller te. Hvis du er mindre streng, kan du også spise nøtter, frø, ikke-stivelsesholdige grønnsaker og frukt med høy fett som avokado og kokosnøtt, siden disse matvarene inneholder lite karbohydrater. Siden dette kostholdet fokuserer på å begrense et spesifikt makronæringsstoff, er det ingen anbefalinger for daglig kaloriinntak eller porsjonsstørrelser.

Kan det hjelpe deg å gå ned i vekt?

Generelt kan det å redusere karboinntaket hjelpe deg å gå ned i vekt. Å bytte karbohydrater med protein eller fett kan hjelpe deg med å føle deg mer mett og spise færre samlede kalorier, noe som igjen fremmer vekttap. I tillegg fremmer dietter med svært lite karbohydrater vanligvis raskt vekttap de første ukene på grunn av et raskt fall i vannvekten. Dette er fordi hvert gram karbohydrater inneholder omtrent tre gram vann i kroppen din.

En studie hos 79 overvektige voksne fant at over 6 måneder mistet de som begrenset karboinntaket til færre enn 30 gram per dag rundt gikk ned 4 kg mer enn de som i stedet begrenset fett til færre enn 30% av daglige kalorier. Andre studier tilbyr lignende resultater og antyder at å følge dietter med svært lite karbohydrater eller ketogene i mer enn 12 måneder, kan føre til mer vedvarende vekttap sammenlignet med dietter med lite fett. Forskningen er imidlertid blandet. Noen studier har funnet at lavkarbo-dietter ikke er mer effektive for langvarig vekttap enn andre dietter som også reduserer det totale kaloriinntaket, som dietter med lite fett.

Med disse resultatene i bakhodet, vil det å følge et kostholdsdiett sannsynligvis føre til vekttap – i det minste på kort sikt. Fortsatt trenger du ikke eliminere karbohydrater helt for å oppnå vekttap. Gradvis redusering av karboinntaket, og enda viktigere, å redusere det totale kaloriinntaket, er mindre restriktive måter å gå ned i vekt på.

Relaterte artikler:

Er havregrøt lavkarbo

Bivirkninger lavkarbo

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her