Nøttetyper

0
24
Nøttetyper
Foto: Adobe Stock

Nøtter er sunne alternativer til snacks, og mange studier har vist at nøtter gir forskjellige helsemessige fordeler. Lær mer om sunne nøttetyper.

Nøttetyper

Selv om de vanligvis inneholder mye fett, er fettet de inneholder en sunn type. Nøtter er også gode kilder til fiber og protein. Mange studier har vist at nøtter gir forskjellige helsemessige fordeler – spesielt når det gjelder å redusere risikofaktorer for hjertesykdommer.

Artikkelen fortsetter under annonsen



Her er 9 imponerende nøtter og deres helsemessige fordeler.

Mandler

Mandler inneholder en rekke viktige næringsstoffer som kan bidra til å redusere risikofaktorer for hjertesykdommer og diabetes. Imidlertid er større studier nødvendig for å bekrefte disse effektene.

Pistasjnøtter

Pistasjnøtter ser ut til å ha gunstige effekter på risikofaktorer for hjertesykdommer når de spises i mengder på mer enn 28 gram per dag.

Valnøtter

Valnøtter er en flott kilde til omega-3 fettet ALA og mange andre næringsstoffer. Å spise valnøtter kan være til fordel for hjertehelsen og potensielt til og med for hjernen din.

Cashewnøtter

Cashewnøtter inneholder en rekke viktige næringsstoffer, og studier indikerer at de kan forbedre blodets lipidnivå og redusere blodtrykket.

Pekannøtter

Pekannøtter inneholder en rekke fordelaktige næringsstoffer. De inneholder også antioksidanter og kan bidra til å senke «dårlig» LDL-kolesterol.

Macadamia-nøtter

Macadamia nøtter er veldig høyt i enumettet fett. Dette kan forklare deres evne til å redusere risikofaktorer for hjertesykdommer.

Paranøtter

Paranøtter er en utmerket kilde til selen. De kan også bidra til å redusere kolesterolnivået, oksidativt stress og betennelse.

Hasselnøtter

Hasselnøtter er en god kilde til mange næringsstoffer, for eksempel vitamin E. De kan også redusere risikofaktorer for hjertesykdommer.

Peanøtter

I motsetning til de fleste andre nøtter hører peanøtter til belgfruktsfamilien. Imidlertid har de næringsprofiler som ligner tre nøtter og kan også bidra til å redusere risikofaktorer for hjertesykdommer og diabetes.

Relaterte artikler:

Cashewnøtter næringsinnhold

Paranøtter næringsinnhold




LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her