Nøtter når du trener

0
955
Mat for løpere
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Nøtter når du trener. Lær mer om hva slags nøtter du kan spise når du trener, og hvorfor nøtter bør inngå som en viktig del av ditt kosthold.

Spise nøtter når du trener

Fulle med mineraler, vitaminer og sunt fett som blant annet bidrar til holde kolesterolet lavt, er nøtter perfekt når du er litt småsulten. Mandler, valnøtter, cashewnøtter, pistasjenøtter er noe alle som trener bør ha som en del av kostholdet sitt.

Mandler etter trening

Hvis du skal spise noe etter trening, kan mandler være ideelt. Mandler inneholder kalsium, magnesium og kalium, som kan bidra til å styrke benstrukturen i kroppen din. Mandler er også en god kilde til proteiner. Proteiner er viktig etter trening, sammen med karbohydrater, noe som setter i gang restitusjonsprosessen i kroppen etter trening. En liten håndfull mandler inneholder 13 prosent av det daglige behovet for proteiner. Mandler holder også blodsukkeret ned når du har spist mat med høyt sukkerinnhold.

Pistasjenøtter når du trener

Pistasjenøtter inneholder mer kalium og vitamin K enn andre nøtter. Kalium er et viktig mineral for de som trener, og er viktig for muskulaturen. Mangler du kalium, kan det føre til utmattelse, svak muskulatur og kramper. 100 gram pistasjenøtter inneholder 29 prosent av det daglige behovet for kalium.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Valnøtter når du trener

Omega-3 fettsyrer kan bidra til å motvirke infeksjoner ved å produsere forbindelser som forebygger infeksjoner, og kan hjelpe kroppen til å restituere raskere etter trening. Kroppen produserer ikke omega-3 fettsyrer, så dette må vi få gjennom kostholdet. Valnøtter inneholder linolensyrer, en type omega-3 fettsyre. En liten håndfull valnøtter inneholder omtrent 91 prosent av det daglige behovet for omega-3 fettsyrer.

Cashewnøtter når du trener

Cashewnøtter inneholder lite fett, og har et høyt nivå av magnesium. 100 gram nøtter inneholder 83 milligram magnesium, som er omtrent 21 prosent av dagsbehovet for magnesium. Mineralet kan forebygge høyt blodtrykk og kramper, muskelsårhet og utmattelse når du trener. Magnesium er også viktig for å omgjøre maten vi spiser til energi, og kan bidra til at du orker å trene enda lenger.

Nøtter når du trener

Spis en håndfull av disse nøttene hver dag, som et sunt og næringsrikt mellommåltid. Disse nøttene vil gi deg mange viktige vitaminer og mineraler, og kan bidra som en viktig del av ditt kosthold.

Relaterte artikler:

Balansert kosthold når du trener løping

Den beste maten for løpere

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!