Normal skrittlengde løping

0
533
Normal skrittlengde løping
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Hastigheten din avhenger av lengden på hvert steg og frekvensen på skrittene. Lær mer om ideell skrittlengde når du løper.

Normal skrittlengde løping

Hastigheten din avhenger av lengden på hvert steg og frekvensen på skrittene. Hvis du vil løpe raskere, må du øke skrittlengden eller frekvensen på skrittene. Lengden på steget ditt avhenger av høyden din, utholdenheten og kroppens individuelle biomekanikk. Uansett lengde på skrittene, kan en raskere hastighet på 180 til 200 trinn per minutt være den beste måten å forbedre løpeytelsen på. Det er anbefalt å finne din «egen» perfekte skrittlengde og holde deg til den.

Høyden på løperen

Ytterligere analyse av skrittlengde til sprintere fant at gjennomsnittlig skrittlengde var avhengig av høyden. Forskning på 1970-tallet antyder at steglengden for sprintere var lik 1,14 til 1,17 ganger utøverens høyde. Annen forskning fant at steglengden tilsvarer 1,35 ganger utøverens høyde.

Hvorfor gjennomsnitt er misvisende

Å erklære at det er en metode for å finne den eksakte gjennomsnittlige steglengden hos mennesker, kan være misvisende, fordi folk har forskjellige tilnærminger til å løpe. Noen eliteidrettsutøvere løper raskere ved å ta kortere skritt oftere, mens andre tar færre steg i minuttet, men har lenger løpesteg. Årsakene til disse valgte løpemetodene er ikke klare, men de kan ha å gjøre med om en idrettsutøver er mer dyktig til å yte mer kraft, eller har et mer responsivt nevromuskulært system som forflytter beina raskere.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

30% PÅ ALT

FRA NORDIC!


Lengre steg krever mer energi

Lengre steg har en tendens til å kreve mer energi. Derfor kan bedre trente løpere i snitt være i stand til å løpe med lenger steg enn dårligere trente løpere. Skrittlengde er også avhengig av hoftemobilitet og fleksibilitet – hvis du ikke har hele bevegelsesområdet i hofteuttaket, greier du ikke gå så langt frem. Muskelstyrke i setemuskelen er også en faktor som har betydning for steglengde. Du trenger sterke rumpemuskler for å trekke beinet bak deg etter å ha tatt et stort steg fremover.

Fokuser på stegfrekvensen i stedet

Eliteutøveres hastighet varierer, men vanligvis bare med 20 til 30 steg per minutt. Selv om økt skrittlengde kan spille en rolle i forbedret hastighet, er det å øke stegfrekvensen sannsynligvis den beste måten å gjøre løpene dine mer effektive for å løpe raskere. En skrittfrekvens for nesten alle elitesprintere og distanseløpere, som ligger på mellom 180 og 200 steg i minuttet, gjør at skrittene dine er korte nok til at føttene dine lander rett under deg. Den høye frekvensen gjør også at kontakttiden med underlaget blir minst mulig, og du får minst mulig motstand for hvert steg du tar.

Den gjennomsnittlige mosjonistløperen løper med omtrent 160 til 170 trinn per minutt, også enda lavere, noe som ikke er ideelt. Med færre og lengre steg, lander føttene foran deg, og du må bruke musklene til å trekke deg fremover for hvert steg du tar. Lengre steg med lavere frekvens, øker risikoen for skader, fordi du bruker mer tid i lufta og lander hardere fort hvert steg.

Relaterte artikler:

Gjennomsnittsfart løping

Tunge bein løping

Annonse fra X-LIFE