Normal puls ved gange

0
97
Normal puls ved gange
Av Arek Adeoye, Unsplash

Pulsen din vil variere, avhengig hvilken aktivitet, og intensiteten du gjennomfører aktiviteten med. Lær mer om normal puls ved gange.

Puls og aktivitet

Pulsen er en standard måling av hvor mange ganger hjertet slår per minutt, og øker eller reduseres, avhengig av hvilken aktivitet du gjennomfører. Som sådan er det en fin måte å måle intensiteten under forskjellige treningsformer, for eksempel når du går, ved å holde øye med hjertefrekvensen (manuelt eller med en pulsmåler). Når du vet hva som er normalt og hva som ikke er det, vil du kunne gjenkjenne når du trenger å øke intensiteten din, og når du skal ta det roligere.

Artikkelen fortsetter under annonsen



Hva er en normal hjertefrekvens under aktivitet?

Hjertefrekvensen din vil variere avhengig av alder, stress og angstnivå, hormoner, type aktivitet du gjennomfører, og om du tar medisiner som øker eller reduserer hjertefrekvensen (eks. Betablokkere). Når det er sagt, er et godt utgangspunkt å vite hva som er hvilepulsen. Hvilende hjertefrekvens er hvor mange ganger hjertet slår per minutt mens du er i ro. For de fleste menn og kvinner er en hvilepuls på 60 til 100 slag per minutt normalt. Godt trente idrettsutøvere kan ha en enda lavere hvilepuls enn dette. Generelt sett er det sunnere å ha en lavere hvilepuls. Høyere hvilepuls (større enn 90 slag per minutt) er blitt koblet til dårligere fysisk form, høyere blodtrykk og høyere kroppsvekt, ifølge en langvarig studie.

For å finne din hvilepuls, trykk lett med pekefinger og langfinger over arterien på innsiden av håndleddet eller pulsåren på siden av halsen. Tell pulsen din i 15 sekunder, og multiplisere tallet med 4 for å få antall slag per minutt. For å få det mest nøyaktige resultatet, må du ta denne målingen først om morgenen, før du reiser deg opp fra senga.

Normal puls ved gange

Normal puls ved gange vil gå opp eller ned, avhengig av hvor raskt du går. Generelt sett er gange en aktivitet med lav til moderat intensitet. Du kan måle intensiteten din under enhver aktivitet – inkludert turgåing – i henhold til målhjertefrekvenssonene for trening med lav, moderat og hard intensitet.

Hvis du trener med moderat intensitet (gå raskt eller jogge), vil hjertefrekvensen din være mellom 60-70 prosent av din maksimale hjertefrekvens, mens hard trening vil være et sted mellom 80-90 prosent av din maksimale hjertefrekvens.

For å finne ut pulssonen mens du går, må du først bestemme din maksimale hjertefrekvens, eller det maksimale antall ganger hjertet slår per minutt. Standardformelen for beregning av maksimal hjertefrekvens er å trekke alderen fra 220 år (220-alder). For å bestemme din målpuls for forskjellige treningsintensiteter, ta din maksimale hjertefrekvens og multipliser den med en prosentandel.

Relaterte artikler:

Hvor mye forbrenner du med å gå tur

Hvorfor er det viktig å gå tur




LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her