Niende etappe av Bergen City Marathon stafett

0
154
Niende etappe av Bergen City Marathon stafett
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Niende etappe av Bergen maratonstafett er en relativt kort etappe med en hard stigning rett etter nest siste veksling. Lær hvordan du skal trene for niende etappe av Bergen Marathon stafett!

Hvordan trene for niende etappe av Bergen City Marathon stafett

Selv om niende etappe av Bergen City Marathon stafett «bare» er på 1385 meter, vil etappen kreve sitt, mye på grunn av den harde stigningen du får rett etter veksling. Her er det viktig at du har varmet opp skikkelig i forkant, for å takle en løype som går rett inn i en hard stigning. Stigningen har en lengde på en snau kilometer og stiger snaut 40 høydemeter, før det bærer like bratt ned igjen mot siste veksling i stafetten. For denne etappen vil motbakketrening og motbakkeintervaller være effektiv trening. Du bør trene bakkeintervaller med varierende lengde, der du øker intensiteten progressivt. Ta utgangspunkt i en bakke med 5-7 grader helning og løpe intervaller med en lengde på alt fra 100-800 meter. De lengste motbakkeintervallene bør ha en utflating mot slutten, slik at du får opp tempoet mot slutten av intervallet. Det kan bidra til at du raskere kan bli kvitt avfallsstoffer som hoper seg opp i muskulaturen. Intensiteten kan være rundt terskel siste del av intervallet. Rolig jogging ned igjen som pause. Start umiddelbart på nytt intervall når du er nede igjen. Jogge ned i 10-15 minutter etter du er ferdig med motbakketreningen.

Relaterte artikler:

Trene for åttende etappe av Bergen City Marathon stafett

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Sjuende etappe av Bergen City Marathon stafett

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!