Vi vil gå i dybden på løypens spesifikke karakter, de fysiologiske kravene den stiller, de optimale strategiene for å løpe den, den nødvendige treningen, og de praktiske hensynene som må tas.
Bergen City Marathon stafetten er en feiring av løping, lagarbeid og byens pulserende atmosfære. Hver etappe har sin unike karakter, sine egne utfordringer og sine spesifikke krav til løperen. Blant disse etappene skiller den niende seg ut. Med en distanse på 1385 meter er den verken en ren sprint, ei heller en typisk mellomdistanse i friidrettsammenheng, og definitivt ikke en langdistanse. Dette er en etappe som krever en helt spesiell blanding av fart, utholdenhet over kort tid, strategisk kløkt og mental robusthet. Denne artikkelen tar sikte på å belyse niende etappe av Bergen City Marathon stafett i all sin detalj. Vi vil gå i dybden på løypens spesifikke karakter, de fysiologiske kravene den stiller, de optimale strategiene for å løpe den, den nødvendige treningen, og de praktiske hensynene som må tas for å maksimere både individuell og lagets prestasjon. Målet er å gi løpere, lagledere og nysgjerrige et komplett bilde av hva denne 1385-metersstrekningen innebærer, og hvordan man best angriper den for å oppnå suksess og en følelse av mestring.
ANNONSØRINNHOLD MILRAB |
GARMIN FORERUNNER
570
NYHET!
Etappens karakteristikk: løypedeskrivelse i detalj
For å fullt ut forstå kravene til niende etappe, må vi først undersøke selve løypen ned til de minste detaljer. Denne etappen starter ved vekslingspunkt 8-9 og strekker seg 1385 meter til vekslingspunkt 9-10. Distansen er nøyaktig målt og utgjør en kritisk del av den totale stafettlengden.
Starten på niende etappe finner sted i et område som preges av energi og forventning. Løperen som venter på pinnen fra etappe 8 må være fullt fokusert, klar til å akselerere fra stående posisjon idet pinnen mottas. De første meterne ut fra vekslingssonen er ofte preget av et rush, der løperne prøver å finne sin rytme og posisjon. Løypens underlag er typisk asfalt, noe som gir en jevn og rask overflate, forutsatt tørre forhold. Ved vått vær kan asfalten imidlertid bli glatt, noe som krever økt forsiktighet i svinger og under kraftige fraspark.
ANNONSØRINNHOLD MILRAB |
GARMIN
VIVOACTIVE 6
BODY BATTERY
De første hundre meterne kan føles relativt flate eller ha en svak stigning, avhengig av den eksakte plasseringen av vekslingssonen og de umiddelbare omgivelsene. Denne innledende fasen er kritisk. En for rask åpning kan føre til at melkesyren bygger seg opp for tidlig i et løp som uansett er kort og intenst. En for rolig start betyr tapt tid som er vanskelig å hente inn. Det er en hårfin balanse som krever løpsforståelse og erfaring.
Etter den innledende fasen vil løypen svinge. Svingens radius og vinkel er viktig. En skarp sving krever en tydelig fartsreduksjon og en effektiv akselerasjon ut av svingen. En slakere kurve kan løpes i høyere fart. Underlaget forblir typisk asfalt, men man bør være oppmerksom på eventuelle ujevnheter, kumlokk eller merker i veibanen. Etter svingen kan løypen gå over i en lengre, rett strekning. Denne strekningen er en mulighet til å etablere et jevnt, høyt tempo. Eventuelle mindre stigninger eller fall her, selv om de bare er på noen få høydemeter over hundrevis av meter, vil påvirke løperens hastighet og energiforbruk. En svak motbakke krever mer kraft, mens en svak nedoverbakke kan utnyttes for å hente litt tid, men man må passe på at man ikke mister kontrollen eller øker steget for mye, noe som kan være ineffektivt og slitsomt.
Midtpartiet av etappen, som utgjør en betydelig del av de 1385 meterne, er der løperen virkelig må bite tennene sammen og holde tempoet oppe. Dette er ofte det punktet der den innledende adrenalinfølelsen avtar, og den fysiske anstrengelsen blir tydeligere. Konsentrasjon er viktig for å opprettholde fokus og teknikk, selv om musklene begynner å verke og pusten blir anstrengt. Orientering langs løypen er vanligvis god, men kjennskap til eventuelle landemerker (en spesifikk bygning, et veikryss) kan hjelpe løperen med å dele opp distansen mentalt og vite hvor langt det er igjen til neste fase.
Mot slutten av etappen vil løypen igjen nærme seg en eller flere svinger før oppløpet mot neste vekslingssone. Disse siste svingene kan være taktisk viktige. Hvis man ligger nær en konkurrent, kan en godt timet manøver i svingen gi en fordel inn på oppløpet. Underlaget forblir asfalt, men man bør være forberedt på at det kan være publikum som heier langs løypen, noe som kan kreve at man holder en tydelig linje.
Det siste oppløpet mot vekslingssone 9-10 er en ren fartstest. Her gjelder det å mobilisere de siste kreftene, øke frekvensen og skyve på mot målstreken. Lengden på oppløpet vil avgjøre hvor lenge en sluttspurt kan opprettholdes. Vekslingssonen er tydelig markert, og det er her løperen på niende etappe overrekker pinnen til løperen på tiende etappe. Å avslutte sterkt er ikke bare viktig for tiden på egen etappe, men også for å gi neste løper best mulig utgangspunkt med fart og momentum inn i sin etappe.
ANNONSØRINNHOLD MILRAB |
Garmin Fenix 8 AMOLED – den ultimate klokken? Les vår guide først 🤔
Se pris & kjøp (Milrab.no) 👉
Løypeprofilen for niende etappe er i all hovedsak flat, men det kan forekomme mindre partier med svak stigning eller fall som kan føles mer utfordrende eller fordelaktige gitt den høye hastigheten etappen løpes i. Total høydeforskjell over de 1385 meterne er minimal sammenlignet med andre etapper i stafetten eller andre løp i kupert terreng, men selv små endringer kan ha betydning for en distanse som dette. En grundig befaring av løypen på forhånd, enten fysisk eller via kart og video, tar sikte på å gi løperen full kontroll over disse detaljene.
Fysiologiske krav på 1385 meter: en sprint forkledd som mellomdistanse
ANNONSØRINNHOLD MILRAB |
GARMIN FORERUNNER
570
NYHET!
Distansen på 1385 meter plasserer niende etappe i et interessant fysiologisk landskap. Det er lengre enn de tradisjonelle sprintdistansene (opp til 400m), men kortere enn mellomdistansene (800m, 1500m). Denne lengden betyr at etappen krever en kombinasjon av anaerob (uten oksygen) og aerob (med oksygen) kapasitet, men med et betydelig innslag av den anaerobe komponenten gitt den høye intensiteten. Vi vil undersøke de fysiologiske kravene i dybden:
Anaerob kapasitet og laktatproduksjon
På en distanse som 1385 meter, som typisk vil ta en god løper mellom 3 og 5 minutter, er den anaerobe energitilførselen avgjørende, spesielt i starten og under fartsøkninger. Kroppen bruker kreatinfosfat-systemet for umiddelbar, eksplosiv energi (de første sekundene) og deretter det glykolytiske systemet (nedbrytning av karbohydrater uten oksygen) for høyintensiv energi over de neste minuttene. Dette fører til en rask opphopning av laktat og H+ ioner i muskulaturen, noe som er hovedårsaken til den brennende følelsen og utmattelsen man opplever på denne type distanse.
Evnen til å produsere energi anaerobt (høy anaerob kapasitet) er viktig for å oppnå høy toppfart. Men like viktig er evnen til å tåle og buffere laktat og H+ ioner (høy laktattoleranse), slik at man kan opprettholde en høy hastighet til tross for den fysiologiske ubalansen. Dette er en etappe der løperen må være komfortabel med å pushe seg hardt og tåle ubehaget av høy laktatkonsentrasjon.
Aerob bidrag og VO2maks
Selv om etappen er kort og intens, er det aerobe energisystemet (med oksygen) likevel aktivt og bidrar signifikant, spesielt mot slutten av etappen. En høy VO2maks (maksimalt oksygenopptak) betyr at kroppen kan transportere og utnytte mer oksygen. Dette hjelper med å redusere det anaerobe bidraget og laktatproduksjonen ved en gitt hastighet, eller tillater løperen å opprettholde en høyere hastighet med et gitt nivå av laktat.
For 1385 meter vil løperen presse seg langt over laktatterskelen. Imidlertid vil en høy laktatterskel (evnen til å løpe raskt før laktaten begynner å hope seg opp eksponentielt) være gunstig, da den forskyver punktet der den eksplosive laktatproduksjonen starter.
En løper for niende etappe bør derfor ha god utvikling av både anaerob og aerob kapasitet, med en spesifikk evne til å tåle høy laktat.
ANNONSØRINNHOLD MILRAB |
Muskelbruk og biomekanikk
Løping på 1385 meter krever kraftige fraspark fra beinmuskulaturen (quadriceps, hamstrings, legger) og stabilisering fra kjernemuskulaturen. Skrittfrekvensen er høy, og steget er kraftfullt. Effektiv løpsøkonomi – evnen til å bruke mindre energi per tilbakelagt meter ved høy hastighet – er viktig. Dette påvirkes av løpsteknikk, muskelstyrke og elastisitet i sener og muskler. Selv små biomekaniske ineffektiviteter kan bli kostbare på en distanse der hvert sekund teller.
Denne fysiologiske analysen belyser at niende etappe er en krevende balansegang mellom fart, utholdenhet på grensen og evnen til å tåle smerte.
Strategi for å mestre etappe 9: fra veksling til veksling
Den relativt korte distansen betyr at det er lite rom for feil på niende etappe. En veloverveid strategi er avgjørende. Vi vil undersøke strategiske hensyn fra veksling til veksling:
ANNONSØRINNHOLD MILRAB |
GARMIN FORERUNNER
570
NYHET!
Optimalisering av vekslingen
Etappen starter med at du mottar pinnen. Dette er ikke som en individuell start. Den innkommende løperen har fart. Din jobb er å matche denne farten i vekslingssonen og ta over pinnen sømløst, uten å miste momentum. Plassering i vekslingssonen, timing av akselerasjonen før pinnen kommer, og en sikker mottakelse er avgjørende. En treg veksling kan koste verdifulle sekunder. Kommunikasjon med den innkommende løperen (“her kommer jeg”, “klar”) kan være nyttig.
Løpsstrategi på 1385 meter
- Åpningsfarten: Skal man åpne i maksimal sprintfart? Trolig ikke. De første 100-200 meterne bør være svært raske, men kontrollerte, for å etablere en høy, men holdbar hastighet. Målet er å nå ønsket “cruisekontroll”-fart tidlig uten å pådra seg overdreven laktat som kveler deg senere.
- Midtpartiet: Dette er kjernen av etappen. Her handler det om å holde tempoet oppe til tross for økende utmattelse. Fokuser på å holde skrittfrekvensen, en god kroppsholdning og effektiv armbruk. Bruk løypens topografi; utnytt eventuelle nedoverbakker til å hente fart, og bit deg fast i eventuelle stigninger.
- Svingene: Lær deg svingene på løypen. Ta den korteste linjen der det er mulig. Øv på å akselerere ut av svinger.
- Avslutningen: De siste par hundre meterne er tiden for å mobilisere de siste kreftene. Kroppen vil skrike nei, men her handler det om mental råskap og vilje til å pushe seg det aller siste. Se for deg målstreken eller neste vekslingsløper.
En effektiv strategi tar sikte på å finne den raskeste, men likevel holdbare, farten for den gitte distansen, med en sterk avslutning. For 1385 meter betyr det ofte å starte svært fort, finne en høy marsjfart, og deretter kjempe for å holde den hele veien til mål. En “negative split” (andre halvdel raskere enn første) er svært vanskelig på en så kort og intens distanse, men en jevn, rask fart er ideelt.
Bruk av klokke versus følelse
For en så kort distanse kan det være fristende å se på GPS-klokken for tempo. Imidlertid kan GPS-nøyaktigheten være variabel i bymiljø, og det viktigste er å løpe på følelse av anstrengelse. Lær deg å kjenne hvordan den rette farten føles. Bruk klokken primært til å sjekke totaltiden etterpå for analyse, eller for å sjekke snittempo i starten av økten for å kalibrere følelsen.
ANNONSØRINNHOLD MILRAB |
GARMIN
VIVOACTIVE 6
BODY BATTERY
Strategien for niende etappe er en blanding av å kjenne løypen, kjenne egen kropp og være mentalt forberedt på ubehaget som følger med høy hastighet.
Relatert: Trene for åttende etappe av Bergen City Marathon stafett
- rvaller (200m – 400m): Løp disse raskere enn etappefart. Dette forbedrer løpsøkonomien og evnen til å løpe fort når du er sliten. Eksempel: 8-12 x 400m med 60-90 sekunders pause, eller 10-15 x 200m med 30-60 sekunders pause.
- Fartslek: Ustrukturerte fartsøkninger under en rolig løpetur kan hjelpe med å utvikle fartsfølelse og evnen til å skifte tempo.
Terskel- og fartsdrag
Trening rundt og like over laktatterskelen er viktig for å forbedre kroppens evne til å tåle og fjerne laktat. Dette kan gjøres med sammenhengende løp på 10-20 minutter i terskelfart, eller med lengre drag (f.eks. 2-3 x 6 minutter) med korte pauser.
Spesifikke fartsdrag på 1300-1400 meter i tilnærmet konkurransefart, gjerne med lang pause, kan simulere etappen og gi en god følelse for tempoet.
Styrketrening
Funksjonell styrketrening for bein (knebøy, utfall, tåhev), sete og kjerne er viktig for å forbedre løpsøkonomien, forebygge skader og gi kraft i frasparket. Plyometrisk trening (spensthopp) kan forbedre eksplosiviteten.
Klar for tøffe tak med Garmin Instinct Solar? 💪 Vår test viser hva den tåler! Klar for ekte eventyr? Sjekk Milrab-prisen her!
Øve vekslinger
Hvis mulig, tren på selve vekslingen med lagkameraten som løper etappen før eller etter deg. Dette fjerner usikkerhet og sikrer en smidig overlevering av pinnen under press.
Helhet i treningsuken
Fartstrening på niende etappe er krevende. Den bør plasseres i treningsuken med tilstrekkelig restitusjon før (lett dag/hvile) og etter (restusjonsdag/rolig trening). Ofte vil 1-2 fart- eller intervalløkter per uke være tilstrekkelig, avhengig av det totale treningsvolumet.
En godt planlagt treningsperiode som gradvis øker volumet og intensiteten på relevant trening tar sikte på å spisse formen optimalt til løpsdagen.
Mental forberedelse til en kort, intens etappe: full fokus
Den korte distansen på 1385 meter betyr at det er intensitet fra start til slutt. Mental forberedelse er avgjørende for å yte maksimalt. Vi vil belyse den mentale siden av saken:
Takle presset
Som en del av et stafettlag har man et ansvar overfor de andre. Å løpe en kort, rask etappe kan føles ekstra presserende – hvert sekund teller, og en dårlig prestasjon kan ha stor innvirkning på lagets sluttid. Anerkjenn presset, men la det ikke kvele deg. Se på det som en mulighet til å bidra sterkt for laget.
Fullt fokus fra start
ANNONSØRINNHOLD MILRAB |
Det er ingen tid til å “løpe seg i gang” på 1385 meter. Du må være mentalt til stede og fokusert fra det øyeblikket du mottar pinnen. Øv på å “slå på” fokus i forkant av løpet.
Visualisering
Gå gjennom løypen mentalt flere ganger. Se for deg å løpe sterkt på alle deler av etappen, takle svinger effektivt, holde tempoet i midtpartiet og spurte hardt mot vekslingssonen. Visualiser en god veksling.
Forberede seg på ubehag
En intens innsats på 1385 meter vil gjøre vondt. Forbered deg mentalt på den brennende følelsen i muskler og lunger. Anerkjenn at dette er normalt for denne distansen, og vit at det snart er over. Øv på å pushe gjennom ubehag i trening.
Mental forberedelse sikrer at du er mentalt klar til å matche den fysiske anstrengelsen som kreves for å lykkes på niende etappe.
Utstyr og praktiske tips: de små detaljene som teller
Selv på en kort distanse kan riktig utstyr og gode forberedelser utgjøre en forskjell.
- Sko: Lette konkurransesko (racing flats) eller til og med pigger (hvis løypen tillater det, men mest sannsynlig ikke på asfalt) kan gi en marginal fartsfordel sammenlignet med tyngre treningssko. Sørg for at skoene er godt inngått og komfortable for rask løping.
- Klær: Minimalistisk, pustende tøy er best for en kort, hard innsats. Unngå noe som kan gnage eller føles tungt.
- Oppvarming: En grundig oppvarming er absolutt kritisk for en kort, intens etappe. Den bør inneholde:
- Rolig jogg (10-15 minutter) for å øke kroppstemperaturen og blodgjennomstrømningen.
- Dynamisk tøying (leg swings, high knees, butt kicks) for å forberede muskulaturen på bevegelse i fullt utslag.
- Noen lette stigninger (strides) eller korte fartsøkninger for å vekke nervesystemet og få en følelse for høy fart.
- Avslutt oppvarmingen rett i forkant av forventet vekslingstidspunkt, slik at du er varm og klar.
- Nedtrapping: Etter etappen er det viktig å ikke bare stoppe. Gå rolig i noen minutter for å la pulsen og pusten normalisere seg gradvis og hjelpe til med å fjerne laktat. Noe lett tøying etterpå kan være gunstig for å redusere stivhet.
Disse praktiske tipsene tar sikte på å sikre at kroppen er klar for den intense belastningen og at ingenting unødvendig hindrer prestasjonen.
Etappens plass i stafetten: en viktig brikke
Niende etappe er en del av en større helhet. Å forstå dens rolle i stafetten kan påvirke tilnærmingen.
Som niende løper tar du over etter at 8 løpere har fullført sine etapper. Laget er godt i gang, og ofte er stafetten inne i en kritisk fase der plasseringer kan endre seg. Du mottar pinnen “i fart”, noe som er annerledes enn en individuell start.
Din prestasjon på de 1385 meterne bidrar direkte til lagets totale sluttid. En sterk etappe kan hente inn plasser eller befeste lagets posisjon. En svak etappe kan koste laget dyrt. Dette understreker viktigheten av å yte sitt beste og maksimere potensialet på akkurat din del av løypen.
Relatert: Sjuende etappe av Bergen City Marathon stafett
Logistikk rundt etappe 9: å finne frem og være klar
Stafetter i bymiljø kan være logistisk utfordrende. Å ha kontroll på logistikken for etappe 9 er viktig for å unngå stress på løpsdagen.
- Ankomst: Planlegg god tid til å komme deg til vekslingspunktet for etappe 9. Ta hensyn til eventuelle stengte veier eller folkemengder i sentrum. Ankom i god tid for å finne teamet, forberede deg og varme opp ordentlig.
- Finne teamet: Avtal et klart møtested ved vekslingssonen. Hold kontakten med laglederen eller den innkommende løperen for å vite når du kan forvente pinnen.
- Ved vekslingssonen: Bli kjent med utformingen av vekslingssonen. Hvor kommer løperne inn? Hvor skal du vente? Hvor skal du løpe ut?
- Etter løpet: Avtal hvor du skal møte teamet ditt etter at du har fullført din etappe. Det kan være mye folk, så en klar plan er viktig.
God logistikk reduserer stress og lar deg fokusere fullt ut på å yte ditt beste på etappen.
Opplevelsen av å løpe etappe 9: intensitet og bidrag
Å løpe niende etappe er en unik opplevelse. Atmosfæren rundt en stafett i en by som Bergen er ofte elektrisk, med publikum som heier langs løypen. Som løper på en kort, rask etappe kjenner du adrenalinet pumpe. Innsatsen er intens og ubarmhjertig fra start til slutt. Det gjør vondt, men det er en smerte med et klart formål – å bidra for laget.
Etter å ha gitt fra deg pinnen er følelsen av utmattelse umiddelbar. Pusten er tung, musklene er stive, og du kan føle deg helt tom. Men denne fysiske anstrengelsen er ledsaget av en sterk følelse av prestasjon og gleden over å ha gjort ditt beste for laget. Det er en liten, men svært viktig brikke i puslespillet som er stafetten.
Historisk perspektiv: etappens rolle over tid
Mens nøyaktige historiske tider for hver enkelt etappe av Bergen City Marathon stafetten kanskje ikke er lett tilgjengelig offentlig for en detaljert analyse, kan vi anta at utformingen og lengden på niende etappe har vært relativt konsistent over tid, gitt behovet for faste vekslingspunkter og en total maratonlengde.
Gjennom årene har utallige løpere testet seg på akkurat denne 1385-metersstrekningen. De raskeste tidene på etappen vil sannsynligvis tilhøre svært fartssterke løpere med bakgrunn fra friidrett eller kortbaneløping. Å se på tider fra tidligere år, hvis de er tilgjengelige via lagets historie eller resultatdatabaser, kan gi en referanseramme for hva som er en god tid på etappen, og en motivasjon for å sette personlig rekord for akkurat denne distansen. Den niende etappen har sin egen lille historie, bygget av innsatsen til hver enkelt løper som har kjempet seg gjennom dens 1385 meter.
Vanlige feil på etappe 9: unngå fallgruvene
Med høy intensitet og en kort distanse er det lett å gjøre feil som koster tid. Vi vil oppsummere og utdype vanlige feil og hvordan unngå dem:
- For rask start: Som nevnt, å åpne for hardt kan føre til at du stivner for tidlig. Du skal starte raskt, men finne en høy, holdbar fart. Øv på riktig åpningsfart i trening.
- Treg veksling: Dårlig timing, nøling eller problemer med pinnen koster verdifulle sekunder. Øv vekslinger med teamet. Vær klar og tydelig.
- Miste fokus i midtpartiet: Det er lett å slippe seg litt ned når smerten melder seg. Hold konsentrasjonen, fokuser på teknikk og anstrengelsesnivå.
- Ikke kjenne løypen: Ukjente svinger eller små bakker kan overraske og bryte rytmen. Rekognoser løypen på forhånd.
- Utilstrekkelig oppvarming: En kald start på en hard etappe øker skaderisikoen og reduserer prestasjonen dramatisk. Prioriter grundig oppvarming.
- Feil skovalg: Tunge treningssko kan føles som lodd på beina i høy fart. Velg lette, responsive sko.
Ved å være bevisst på disse vanlige feilene, kan du proaktivt unngå dem og sikre at du får mest mulig ut av din innsats på etappe 9.
Konklusjon
ANNONSØRINNHOLD MILRAB |
Niende etappe av Bergen City Marathon stafett (1385 meter) er en krevende og strategisk viktig del av løpet. Den kombinerer krav til høy fart, anaerob kapasitet og mental seighet over en distanse som krever en spesifikk tilnærming. Ved å forstå løypens karakteristikk, de fysiologiske kravene, den optimale strategien, den nødvendige treningen og de praktiske hensynene, kan løpere maksimere sin prestasjon og bidra sterkt til lagets suksess. Denne etappen er en utfordring, men med riktig forberedelse og mental innstilling, kan den mestres med glans og gi en dyp følelse av prestasjon. Å lykkes på etappe 9 handler om å være klar når pinnen kommer, pushe seg hardt fra start til slutt, og yte sitt aller beste for laget over disse intense 1385 meterne.
- Barnes, K. R., & Kilding, A. E. (2015). Strategies to Improve Running Economy. Sports Medicine, 45(7), 1053-1073. doi: 10.1007/s40279-015-0330-9 (Relevant for løpsøkonomi på kortere distanser)
- Buchheit, M., & Laursen, P. B. (2013). High-Intensity Interval Training, Solutions to the Programming Puzzle: Part I: Sports Application. Sports Medicine, 43(5), 313-338. doi: 10.1007/s40279-013-0029-x (Relevant for fysiologien bak intensiv innsats)
- Foster, C., Farland, C. V., Guidotti, F., Harbin, M., Roberts, A., Schuette, J., . . . Porcari, J. P. (2017). The Effects of Different Types of Exercise on Excess Postexercise Oxygen Consumption. Journal of Strength and Conditioning Research, 31(8), 1934-1939. doi: 10.1519/JSC.0000000000001815 (Relevant for intensitetens fysiologiske ettereffekter)
- Jones, A. M., & Vanhatalo, A. (2008). The ‘critical power’ concept to estimate maximum sustainable running speed. Sports Medicine, 38(5), 379-391. doi: 10.2165/00007256-200838050-00003 (Relevant for grensen mellom aerob/anaerob på høy intensitet)
- Millet, G. P., Scollan R. D., & Morin J. B. (2019). Running Mechanics and Neuromuscular Fatigue during and after a Trail Ultra-Marathon. Medicine & Science in Sports & Exercise, 51(11), 2295-2305. doi: 10.1249/MSS.0000000000002041 (Selv om ultra, relevant for muskulær utmattelse og biomekanikk under løping)
- St Clair Gibson, A., Baden, D. A., Lambert, M. I., Harley, Y. X., Hampson, D., Russell, V., . . . Noakes, T. D. (2006). The conscious perception of effort during prolonged cycling. Medicine & Science in Sports & Exercise, 38(10), 1743-1752. doi: 10.1249/01.mss.0000233787.41860.a5 (Relevant for opplevd anstrengelse og mental strategi)
- Thompson, W. R. (Ed.). (2017). ACSM’s Guidelines for Exercise Testing and Prescription (10th ed.). Wolters Kluwer. (Standardverk innen treningsfysiologi, relevant for intensitetssoner og treningprinsipper)