Ned i vekt uten trening


KLOKKESALG!

GJØR ET KUPP PÅ KLOKKER!



OUTLET

40-80% PÅ EN

MENGDE VARER!


Når det gjelder å gå ned i vekt, er det du spiser nøkkelen. Lær mer om hvordan gå ned i vekt uten trening.

Ha kontroll på hvor mye du spiser

Når du er hjemme, spis av mindre tallerkener. Du vil sannsynligvis ta inn færre kalorier, og det lurer hjernen din til å tro at du mister mer enn du faktisk er. Gjør det motsatte når du spiser sunn mat, som salater eller stekte grønnsaker – da er det fornuftig å spise mer. Et annet viktig tips: Ikke spis rett fra pakker, men ta det skal spise og legg vekk resten.

Spis mer fiber

Fiber hjelper med vekttap på så mange måter. For det første utvides det i tarmen som en svamp, så det er en naturlig appetittdempende middel. I tillegg viser den nyeste forskningen at fiber har gunstige virkninger på gode tarmbakterier som hjelper til med å produsere hormoner i tarmen som forteller hjernen din at du har fått nok å spise.

Få i deg nok protein

Som fiber, hjelper protein deg naturlig til å føle deg mett ved å påvirke produksjonen av metthormoner. Det tar lang tid å fordøye, så det er lite sannsynlig at du vil ta en matbit etter et proteinrikt måltid. Og her er et triks: Protein bruker også mer energi å fordøye enn for eksempel fett eller karbohydrater, slik at du ikke lagrer så mange av kaloriene.

Få nok søvn

Det er kjent at søvnmangel kan føre til vektøkning. Det kommer av hormoner: Søvnmangel produserer mer ghrelin, et appetittstimulerende hormon. Og de produserer mindre leptin, hormonet som forteller deg når du har spist nok. Det er også bevis for at søvnige spiser mer kalorier og mer mat høyt på usunne karbohydrater. Og det er ingen overraskelse at når du er utmattet, er det vanskeligere å kontrollere impulsene dine, noe som kan få deg til å spise mer usunn mat.

Vei deg selv

Vei deg selv noen ganger i løpet av en uke. For mange mennesker kan det være stressende å veie seg selv, men det kan gi noen veldig viktige tilbakemeldinger før ting begynner å utvikle seg. Du trenger ikke å veie deg hver dag, men å veie seg to til tre ganger i uken kan hjelpe deg med å kontrollere vektøkning, slik at du ikke trenger å ta drastiske grep med kostholdet ditt senere.

Drikk nok vann

Noen ganger når du tror du er sulten, er du faktisk tørst – kanskje til og med litt dehydrert. Så mellom måltidene, før du tar en matbit, kan du prøve å drikke et stort glass vann. Det er også en god idé å gjøre det før et måltid. Det fører til større vekttap, viste en studie. Og ha med deg en flaske vann for å nippe til den gjennom dagen.

Kutt ned på sukker

Det er uklart om sukker i seg selv får deg til å gå opp i vekt, men en ting er sikkert – det pleier å være i matvarer som har altfor mange kalorier. Enten det er brus, søte latte eller dessert, bør dette være det første du kutter ned på når du ønsker å gå ned i vekt. Og husk at sukker er skjult i all slags mat – ketchup, brød, salatdressing og så videre.

Relaterte artikler:

Hvordan gå raskt ned i vekt uten trening

Hvordan gå ned i vekt uten trening

Om forfatteren

Spurt Av Spurt
40% PÅ GARMIN

GJØR ET KUPP

PÅ SPORTSKLOKKER!