Ned i vekt for å bli raskere på 5 km

0
26
Ned i vekt for å bli raskere på 5 km

Har du noen tenkt på hvor mye raskere du kan løpe 5 km med noen få kilo mindre? Med SpurtFaster vektkalkulator kan du beregne hvor mye raskere.

Farten du greier å holde på 5 km

Hvilken fart du greier å holde på 5 km avhenger av flere faktorer. Kjønn, alder og hvor godt trent du er viktige faktorer som er avgjørende for raskt du kan løpe 5 km. Hvor mye du veier er en annen viktig faktor som vil ha innvirkning på hvor raskt du greier å løpe 5 km. Jo tyngre du er, jo mer energi må du bruke for å forflytte deg fremover. Jo lenger distansen er, jo større betydning vil vekten ha for hvilken fart du greier å holde. Selv om 5 km ikke er den lengste distansen, kan det likevel være mye tid å spare på å gå ned i vekt.

Hvor mye raskere kan du løpe 5 km?

SpurtFaster vektkalkulator beregner hvor mye raskere eller saktere du kan løpe ved varierende vekt. Legg inn kroppsvekt, 5 km og forventet sluttid på distansen, for å se hvor mange sekunder og minutter du kan spare på å gå ned vekt.

Veier du 80 kg og har en forventet sluttid på 30 minutter, kan du spare 54 sekunder på å gå ned 3 kg. Det er betydelig på en såpass kort distanse som 5 km.

Bruk fornuften hvis målet er å gå ned i vekt

Slankekurer er ikke veien å gå hvis målet er å gå ned i vekt. Det du bør fokusere på er regelmessig trening for å få opp forbrenningen, og ha et sunt og balansert kosthold. Det kan på sikt bidra til at du når idealvekten din. Spis mye grønnsaker og mindre kjøtt, Kutt ut all søt drikke, inkludert juice. Få i deg sunt fett gjennom fisk, sunne oljer og nøtter.

Relaterte artikler:

Sett deg mål med SpurtFaster

Effektivt treningsprogram for deg som skal løpe 5 km