Ned i vekt etter fødsel

0
161
Ned i vekt etter fødsel

For mange kvinner kan det være en kamp å oppnå en sunn vekt etter graviditet og fødsel. Lær mer om hva du kan gjøre for gå ned i vekt etter fødsel!

Det kan være stressende å ta vare på en nyfødt, tilpasse seg en ny rutine og komme seg etter fødsel. Det er imidlertid viktig å gå tilbake til en sunn vekt etter fødselen, spesielt hvis du planlegger å bli gravid igjen i fremtiden.

Artikkelen fortsetter under annonsen



Konsekvensene av å holde denne overflødige vekten inkluderer:

  • Økt risiko for å være overvektig.
  • Økt risiko for diabetes og hjertesykdom.
  • Større risiko for komplikasjoner ved senere graviditeter.
  • Høyere helserisiko for kvinner med svangerskapsdiabetes.

Dropp slankekurer etter fødsel

Et kalorifattig kosthold mangler sannsynligvis viktige næringsstoffer og vil sannsynligvis gjøre deg trøtt. Dette er motsatt av hva du trenger når du tar vare på en nyfødt, og når du i tillegg lider av søvnmangel. Kosthold med lite kaloriinnhold anbefales ikke, spesielt for ammende kvinner. Å redusere inntaket med omtrent 500 kalorier per dag er imidlertid trygt, og vil hjelpe deg å gå ned omtrent 0,5 kg per uke.

Amme hvis du har muligheten til det

Amming har mange fordeler for mor og barn. Det kan gjøre vekttap vanskeligere de første tre månedene etter fødselen, men etter tre måneder kan amming hjelpe deg med å gå ned i vekt.

Ha kontroll på kaloriene

Å telle kalorier manuelt eller med en app kan hjelpe deg med å holde oversikt over hva du spiser og bidra til at du går ned i vekt.

Spis mat med høyt fiberinnhold

Løselig fiber kan bidra til vekttap ved å øke følelsen av metthet og regulere appetitthormoner.

Velg sunne proteiner

Protein bidrar til vekttap ved å øke metabolismen din, øke følelsen av metthet og redusere appetitten.

Spis sunne snacks

Ha sunn mat som frukt, grønnsaker, nøtter og yoghurt lett tilgjengelig hjemme. Oppbevar usunn mat ute av syne, eller la være å ha det i huset.

Unngå tilsatt sukker og raffinerte karbohydrater

Tilsatt sukker og raffinerte karbohydrater er kalorifattige, har liten ernæringsmessig fordel, og bidrar til mange livsstilssykdommer, som diabetes og hjertesykdommer. Du kan unngå dem ved å holde deg til sunn og ubearbeidede matvarer.

Unngå alkohol

Det er best å unngå alkohol hvis du prøver å gå ned i vekt. I tillegg kan alkoholen du drikker overføres til babyen din mens du ammer.

Starte å trene

Aerob trening har mange viktige helsemessige fordeler. Trening, på hvilket som helst intensitetsnivå, kombinert med sunt kosthold er en effektiv måte å gå ned i vekt på.

Drikk nok vann

Vann øker stoffskiftet og bidrar til vekttap. Det er spesielt viktig for å holde deg hydrert under amming. Målet bør være å drikke minst 1-2 liter per dag.

Få nok søvn

Dårlig søvn kan ha en negativ innvirkning på vektnedgang. Selv om det er vanskelig med en nyfødt, kan du prøve å få så mye søvn du kan og be om hjelp når du trenger det.

Relaterte artikler:

Lavkarbo når man ammer

Hvorfor du aldri blir den samme igjen med løping




LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her