HØSTTURER!

OPPTIL 40%

RABATT!


Når skal man ta kreatin

Mens du kanskje allerede vet at kreatin kan være trygt og effektivt, ser det ut til å være forvirring om den beste tiden å ta det. Lær mer om når man kan ta kreatin.

Når er det beste tidspunktet å ta kreatin?

Kreatin er et av de mest populære kosttilskuddene for trening. Mange studier har vist at kreatin øker styrke og muskelmasse. Omfattende forskning har også vist at det er trygt å innta i beskjedne mengder.

Hvorfor ta kreatin?

Kreatin er et molekyl som finnes naturlig i cellene dine. Det er også et ekstremt populært kosttilskudd som har blitt studert mye. Å ta kreatin som et supplement kan øke konsentrasjonen i cellene, noe som fører til flere helse- og ytelsesfordeler. Disse fordelene inkluderer forbedret treningsytelse og muskulær helse, samt mulige nevrologiske fordeler, for eksempel forbedret mental ytelse hos eldre.

Studier har vist at kreatin i gjennomsnitt kan øke styrken fra et vekttreningsprogram med omtrent 5-10%. Disse ytelsesfordelene skyldes sannsynligvis kreatins viktige rolle i produksjon av mobil energi. For de som ønsker å øke muskelstyrken og fremme generell helse, er det et supplement verdt å vurdere.

Kreatin på dager du trener

På dager du trener, er det tre alternativer når du skal ta kreatin.

Du kan ta det kort tid før du trener, kort tid etter at du har trent, eller på et tidspunkt som ikke er i nærheten av når du trener. Et annet alternativ er å dele opp din daglige dose og ta det gjennom dagen.

Bør du ta kreatin etter trening?

Flere forskere har prøvd å finne den beste tidspunktet å ta kreatintilskudd. En studie undersøkte om det var mer effektivt for voksne menn å konsumere fem gram kreatin før eller etter trening.

I løpet av den fire uker lange studien trente deltakerne vekt fem dager i uken og tok kreatin enten før eller etter trening. På slutten av studien ble større økning i mager masse og større nedgang i fettmasse sett i gruppen som tok kreatin etter trening. Imidlertid har annen forskning rapportert ingen forskjell mellom å ta det før eller etter trening. Totalt sett, basert på den begrensede tilgjengelige forskningen, er det ikke klart om det er noen pålitelige forskjeller mellom å ta kreatin før eller etter trening.

Det er best å ta kreatin kort tid før eller etter trening

Det ser ut til at tilskudd kort tid før eller etter trening kan være bedre enn å supplere lenge før eller etter trening.

En 10-ukers studie ga et kosttilskudd som inneholdt kreatin, karbohydrater og protein til voksne som trente vekt. Deltakerne ble delt inn i to grupper. Den ene gruppen tok tilskuddet like før og etter trening, mens den andre gruppen tok tilskuddet morgen og kveld, ikke i nærheten av trening. På slutten av studien fikk gruppen som tok tilskuddet nær trening mer muskler og styrke enn gruppen som tok tilskuddet morgen og kveld. Basert på denne forskningen kan det være bedre å ta kreatin nær trening, i stedet for på et annet tidspunkt på dagen. For eksempel kan du ta hele dosen etter trening eller dele dosen, ta halvparten av den før du trener og den andre halvdelen etterpå.

Relaterte artikler:

Hvor mye kreatin om dagen

Hva gjør kreatin med kroppen

Om forfatteren

Av Spurt