Hvordan trene dagen før løp
Hvordan trene dagen før løp
25. oktober 2018
Løping på sti og skogsvei
Løping på sti og skogsvei
25. oktober 2018

Når på dagen det er best å trene

Når på dagen det er best å trene

Når på dagen det er best å trene

Når på dagen det er best å trene. Lær hvordan du kan styre treningen inn på tidspunkt som gir deg best overskudd og mest mulig ut av dagen.

Hvilket tidspunkt det er best å trene

Når det passer best å trene kan være en smakssak, og er for mange styrt av forpliktelser overfor familie og jobb. Ut ifra dette vil det i en hektisk hverdag vil det for mange bety trening på ettermiddag og kveld. Så er det en minoritet som velger å trene tidlig på morgenen før jobb og skole.

I denne artikkelen kan du lære mer om hvilke tidspunkt som kan være passende og best for deg å trene.

Skap tid til trening på tidspunkt som passer deg best

Mange vil nok mene at det å velge det tidspunktet de mener er best å trene, er mer en utopi enn en reell mulighet. Men faktum er at du i stor grad kan styre det beste tidspunktet for deg å trene gjennom enkel planlegging. Du må først kartlegge hvilke tidspunkt på døgnet der du har mulighet til å trene, og gjøre en vurdering av hvilke tidspunkt som passer deg best.

Når på døgnet det er best å trene

Trening om morgenen er et tidspunkt de aller fleste av oss har tid til å trene. Fordeler med å trene om morgenen er at du er uthvilt, og beregner du deg god tid, vil det ikke være mange stressfaktorer som forstyrrer treningen din. En annen fordel med å trene om morgenen er at du får en pangstart på dagen, du er frisk og opplagt etter en treningsøkt om morgenen. Når du har trent om morgenen, er ettermiddag og kveld frigjort, og du har sannsynligvis nok å gjøre på disse tidspunktene. Motargumenter mot å trene om morgenen er mange, blant annet at du ikke kommer deg, er trøtt og sliten, at kroppen ikke fungerer. Lista over hvorfor du ikke kan eller greier å trene om morgenen kunne vært uendelig. Men faktum er at trening om morgenen er vane som kan innarbeides og bli like selvfølgelig som det å trene på formiddag, ettermiddag og kveld, men du må jobbe med deg selv i noen måneder for å få en innarbeidet rutine på det. Har du begrenset med tid, er trening om morgenen optimalt.

Har du en arbeidstid som tillater det, er trening om formiddagen ikke å forakte. Skal du gjennomføre en hardere treningsøkt, er formiddagen et perfekt tidspunkt. Har du mulighet for trening i arbeidstiden, eller i pausene, bør du vurdere det seriøst. Å trene på formiddagen vil i likhet med trening om morgenen frigjøre verdifull tid på ettermiddagen og kvelden.

Ettermiddagen er kanskje det tidspunktet som passer dårligst for barnefamilier. Barn skal hentes i barnehager og på skoler, med påfølgende middag og lekser. Etter en lang og krevende dag, kan du også hende at du er litt sliten, trøtt og uopplagt, og det er kanskje ikke det beste utgangspunktet for trening.

Trening om kvelden kan for mange, hvis vi ser bort i fra trening om morgenen, være det beste og eneste tidspunktet som er frigjort til trening. Men er det det beste? Kanskje ikke. Litt avhengig av hvor sent det er på kvelden, går kroppen gradvis mer inn i hvilemodus, og det kan være at trettheten kommer sigende. En annen ting er at etter endt treningsøkt sent om kvelden, kan det ta opptil flere timer før kroppen «lander» etter treningsøkta, og kan virke forstyrrende når du prøver å sove.

Når på dagen det er best å trene

Folk har forskjellige preferanser når det kommer til når på dagen det passer best å trene, og slik vil at det alltid være. Du bør likevel ikke føle deg låst til et bestemt tidspunkt på dagen du mener det er best å trene, men heller se på muligheter der det fremdeles er ledig kapasitet. Trening om morgenen er det tidspunktet de aller fleste har ledig tid, og tro det eller ei, det kan tidspunktet på dagen det er best for deg å trene. Alt som kreves er litt planlegging, viljestyrke og at du gir det litt tid. Da kan også du bli en som trener om morgenen.

Relaterte artikler:

10 tips som får deg i gang med løping om morgenen

Trene før frokost for økt fettforbrenning

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *