Når løping får deg ned i kjelleren

0
53
Når løping får deg ned i kjelleren

Løping kan være tøft, og trener du hardt, kan løping få deg helt ned i kjelleren. Lær mer om hvordan du skal trene for å unngå å trene for hardt og komme på etterskudd med restitusjon.

Når du tar deg helt ut med løping

Det er viktig å skille mellom det å ta seg helt ut i 1-2 treningsøkter, og det å trene hardt over en lenger periode. Det er helt greit å ta seg helt ut på en treningsøkt, bare du sørger for å restituere tilstrekkelig i etterkant. Og det er det mye handler om, at du må restituere skikkelig etter hver treningsøkt. Når løping får deg helt ned i kjelleren, kan det være fare på ferde dersom du aldri helt kommer deg opp igjen, og du risikerer å overtrene eller pådra deg skader.

Når hard trening får deg ned i kjelleren

Det kan være når du trener intervaller eller andre former for hard trening, at du tar deg helt ut i løpet av en treningsøkt. Selv om det ideelt sett ikke er ønskelig, er det likevel grep du kan ta for å fremskynde restitusjon i etterkant av treningsøkta. Ved å avslutte treningsøkta med 5×20 sekunder stigningsløp, kan det bidra til restitusjon ved at økt blodgjennomstrømning raskere transporterer avfallsstoffer vekk fra muskulaturen. Dagen etter en hard treningsøkt bør de fleste ta en hviledag, men det er også mulig å gjennomføre restitusjonstrening med svært lav intensitet. Da er det ekstremt viktig at denne treningen går i et svært rolig tempo, slik at du ikke avbryter den pågående restitusjonsprosessen.

Når du trener hardt over en lenger periode

Gjennomfører du hard trening over en lenger periode, uten at du får tilstrekkelig med restitusjon, kan du risikere å overtrene eller pådra deg skader. I verste fall kan det ta flere år før du kommer deg etter overtrening, og fortsetter du å trene selv om du er skadet, kan det utvikle seg til kroniske skader. Når du trener deg helt ned i kjelleren over lenger periode, bygger det seg opp et underskudd på restitusjon, slik at belastningen på kroppen blir større og større. Skader kommer ofte snikende, og når det først gjør vondt, kan du allerede ha en langt fremskreden skade. Når du har kjørt deg ned over en lenger periode, bør du ha periode hvor du ikke trener løping i hele tatt. Etter en stund kan du gjenoppta treningen, men da med beskjedne treningsmengde og med lavere intensitet.

Unngå å trene løping for hardt

For hard trening vil uansett ikke gagne deg på sikt. Den beste måten å trene løping på, er å bygge formen opp gradvis med variert trening med vekslende intensitet. For at treningen ikke skal bli for hard, bør du gjennomføre trening med høyere intensitet progressivt, som betyr at du øker intensiteten gradvis. Ha en hovedvekt på trening med lav intensitet, med innslag av trening med moderat til hard intensitet.

Relaterte artikler:

Hvor hard trening

Trene for hardt