Når kan man begynne å trene etter fødsel

0
93
Når kan man begynne å trene etter fødsel
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Når man kan begynne å trene etter fødsel, avhenger mye av hvor aktiv du var under graviditeten og hva slags fødsel du hadde.

Når kan man begynne å trene etter fødsel?

Du kan begynne å gjøre bekkenbunnsøvelser så snart som mulig etter fødselen. Utover det vil mye avhenge av hvor aktiv du var under graviditeten, og hva slags fødsel du hadde. Trening av bekkenbunnen vil hjelpe deg med å beskytte deg mot lekkasje (stressinkontinens). Du kan også trene klemmemuskulaturen forsiktig, for å hjelpe dem med å gjenvinne styrken.

Hvis du trente regelmessig gjennom svangerskapet, og fødselen til babyen din gikk greit, kan du fortsette med lett trening og tøying rett etter fødselen, når du føler deg klar for det. Bli styrt av hvordan du føler deg og hvor mye energi du har. En mamma som er frisk etter en assistert fødsel, eller keisersnitt, vil føle seg forskjellig fra en mamma som har hatt en enkel vaginal fødsel.

Uansett omstendigheter, trene forsiktig og ha en gradvis økning i hvor mye og hvor hardt du trener. Graviditetshormoner og amming kan påvirke leddene dine i flere måneder etter fødselen. Så vær forsiktig så du ikke utfører aktiviteter med stor innvirkning for tidlig.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Hva er den beste typen trening å begynne med?

I tillegg til å trene bekkenbunnen, er det en fin måte for de fleste mødre å gå rolige turer. Å komme seg ut vil også hjelpe deg med å beskytte deg mot fødselsdepresjon. Du kan ta med babyen ut på turer i en barnevogn eller en slynge. Når styrken din vender tilbake, kan du utvide gårutinen ved å går raskere og ta lengre turer. Hvis du føler deg trøtt, ikke overdriv. Hvile når du trenger det.

Når må jeg være forsiktig med å trene?

Bortsett fra bekkenbunnøvelser, og rolig gange, bør du trene mer gradvis hvis du:

  • ikke trente regelmessig før eller under svangerskapet
  • hadde en assistert fødsel
  • opplevde komplikasjoner ved rier
  • hadde keisersnitt

Hvis du hadde vondt i ryggen eller bekken når du var gravid, snakk med fastlegen din eller be om å få en fysioterapeut før du starter å trene. Hvis du hadde keisersnitt, kan du tenke på de første seks ukene som tiden kroppen din trenger for å leges. Ikke svømme før du har fått kontroll etter fødselen, og har hatt syv dager uten blødning eller utflod. Du er sårbar for infeksjoner fra bassengvann mens livmoren din leges.

Å utføre mye mage-muskelarbeid når du har en svak bekkenbunn. Det kan gjøre stressinkontinens verre. En annen grunn til å være forsiktig med sit-ups, er at magemuskulaturen strakk seg mye under graviditeten.

Det er også best å ikke utføre aerob trening med høy intensitet, for eksempel løping eller kondisjonstrening, før bekkenbunnen og leddene dine har kommet seg helt etter graviditet og fødsel. Dette kan ta flere måneder.

Relaterte artikler:

Rask vektnedgang etter fødsel

Går ikke ned i vekt etter fødsel

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!