Når er det best å løpe

0
117
Når er det best å løpe

Sist oppdatert

Hva som er det beste tidspunktet for å løpe, vil nok variere fra løper til løper, og hvordan hverdagen er for den enkelte vil ha stor innvirkning. Når er det best å løpe?

Best effekt av trening

Når du har best effekt av trening er det gjort en del forskning på, og noen resultater viser at trening på ettermiddagen kan være det beste tidspunktet. Men det vil etter vår erfaring være store individuelle variasjoner når du har best effekt av å løpe. Mye handler om når du er vant til å løpe. Mens noen kan ha meget god effekt av å løpe på morgenen, kan andre ha bedre effekt av å løpe på ettermiddagen eller kvelden. En annen viktig faktor med tanke på best effekt av trening, er overskudd. Nok søvn og tilstrekkelig med overskudd etter en lang dag, er viktig dersom du skal ha god effekt av trening på ettermiddag eller kveld.

Løpe tidlig på morgenen

Å trene om morgenen kan være et godt alternativ både med tanke på at du er uthvilt etter en god natts søvn, og med det har overskudd til å trene. For mange kan det å løpe om morgenen tilsynelatende være brutalt, men det handler om å gjøre det til en rutine og trene om morgenen. Har du først fått inn løping som en rutine om morgenen, kan du til og med løpe intervall om morgenen. Å trene tidlig på morgenen forutsetter at du har fått tilstrekkelig med søvn. Du bør legge deg tilsvarende tidligere kvelden før.

Trene på ettermiddagen

Ettermiddagen kan kanskje passe for noen, og rett etter jobb kan kanskje være et passende tidspunkt. Men på ettermiddagen er det også mange andre gjøremål for travle familier. Barn skal hentes i barnehage og på skole, og middagen skal på bordet hjemme. Hvis du ikke slutter tidlig på ettermiddagen, kan denne tiden av døgnet være krevende med tanke på trening.

Trene på kvelden

Mange løpere liker å trene på kvelden. For mange er dette eneste tidspunktet det er tid til å trene når de er ferdige på jobben og barna er lagt om kvelden. Det kan være fint å løpe om kvelden da alt er roligere. Ulempen med å trene om kvelden er at du kan være sliten etter en lang dag med hektisk aktivitet på jobben og hjemmefronten. Det kan være at du er trøtt og sliten, og det vil ubønnhørlig gå utover kvaliteten på treningen.

Det er best å løpe om …

Når på døgnet er det best å trene? Folk er forskjellige og hvordan arbeidsdagen og familieliv er for den enkelte, vil variere. Løpere har forskjellige rutiner for når det passer å trene, og det er ikke uvanlig at man følger denne rutinen, år ut og år inn. Imidlertid, hvis man ser på hvilket tidspunktet på døgnet når man har best overskudd, forutsatt at du får tilstrekkelig med søvn, vil løping tidlig om morgenen være det beste tidspunktet. Hvis du trener om morgenen, frigjør du tid på ettermiddagen og kvelden. Og alle kan trene tidlig om morgenen. Det handler bare om å gjøre det til en rutine.

Trene tidlig på morgenen

10 tips som får deg i gang med løping om morgenen