HØSTSALG!

PÅ KLOKKER, BRILLER, SKO OG TURFAVORITTER!

OPPTIL 50%


Når bør man spise kveldsmat

Et kosthold for optimal helse avhenger ikke bare av hva du spiser, men også når du spiser. Lær mer om når du bør spise kveldsmat.

Som sådan kan du lure på når det beste tidspunktet for å spise kveldsmat, spesielt hvis du prøver å gå ned i vekt eller om du har andre helsemessige hensyn.

Når er det beste tidspunktet for å spise kveldsmat?

Forskning, for eksempel en mindre 2016-studie, viser at mange voksne har tilfeldige spisemønstre. Mer enn halvparten av de 156 personene i studien spiste i løpet av et vindu på 15 timer eller mer på en gjennomsnittlig dag. Noen kan ha sluttet å spise klokken 16, mens andre kan ha spist til langt ut på kvelden.

Så når det gjelder spørsmålet om det ideelle tidspunktet for å spise kveldsmat, kan svaret avhenge av dine personlige, helserelaterte mål eller medisinske forhold.

For vekttap

En av de vanligste tilnærmingene til vekttap er å redusere det totale antallet kalorier du spiser. Relatert til det kan måltider være viktig for å nå dine mål. Noen studier antyder at du bør spise det siste måltidet før kroppen begynner å produsere melatonin og forberede deg på søvn. Hjernen din begynner å frigjøre melatonin om kvelden som svar på normalt lys og mørke i løpet av dagen. Dette er din døgnrytme, som er nært knyttet til stoffskiftet.

En 2017-studie fant at å spise senere på kvelden, når hjernen din har begynt å forberede seg på søvn, er forbundet med økt mengde kroppsfett. Dette var uavhengig av faktorer som mengde eller type mat spist eller aktivitetsnivå. Andre studier samsvarer, og konkluderer med at å spise senere på kvelden kan forstyrre kroppens naturlige døgnrytme. Dette kan igjen øke risikoen for vektøkning og tilhørende helseproblemer. Dette har ofte blitt sett hos skiftarbeidere som må spise på ikke-tradisjonelle tidspunkt, som om natten.

Videre har forskning funnet at å spise senere på kvelden er forbundet med et større totalt, daglig kaloriinntak.

I en eldre 2013-studie spiste kvinner med overvekt og fedme en diett beregnet på vekttap i 3 måneder. Studien fant at selv om alle samlet sett hadde det samme daglige kaloriinntaket, gikk kvinner som spiste flest kalorier til frokost 2,5 ganger mer ned i vekt enn de som spiste mest til kveldsmat. Når det er sagt, hvis du blir sulten mellom kveldsmat og sengetid, kan valg av sunne snacks fremdeles støtte dine vekttapsmål.

For vekttap kan det være mest gunstig å planlegge å spise kveldsmaten din før solen går ned, så den vil ikke forstyrre døgnrytmen din, men i sommerhalvåret kan dette være en utfordring. Men husk at sunne snacks fremdeles kan ha et sted hvis du blir sulten senere.

Hva du bør vite om tidspunkt for måltider

Uansett helsemålene dine, er det noen få ting å huske på når det gjelder måltider. På slutten av dagen avhenger vektstyring først og fremst av den totale mengden kalorier du har konsumert. Å spise mer kalorier enn du trenger, vil til slutt føre til uønsket vektøkning. Dessuten har mange undersøkelser og studier vist at det å spise sent på kvelden er knyttet til større sannsynlighet for å velge usunn mat. Mange snacks er høyt bearbeidet og inneholder store mengder tilsatt sukker eller fett, noe som gjør dem kaloritette og næringsfattige.

Videre blir det ofte spist snacks foran fjernsynet eller dataskjermen, noe som kan føre til tankeløs spising. Dette er når du kan ende opp med at du konsumerer mer kalorier enn du faktisk vil, bare fordi du er distrahert. Regelmessig overspising av mindre sunn mat om kvelden kan føre til uønsket vektøkning og andre helseproblemer, som forstyrret søvn eller fordøyelsesbesvær. Hvis dette er bekymringsfullt, kan det være lurt å øve på å sette sluttidspunkt for det siste måltidet på dagen, slik at du oppfyller alle kalori- og næringsbehovene dine før kvelden kommer.

Relaterte artikler:

10 måter å slutte å spise sent på kvelden

Optimalt kosthold

Om forfatteren

SISTE SJANSE!


HØSTKUPP!

Av Spurt

SISTE SJANSE!

SKOBONANZA!

OPPTIL 40% RABATT

ALT AV FRITIDSSKO, LØPESKO OG FJELLSTØVLER!