Næringsstoffer i egg

0
142
Næringsstoffer i egg
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Hva skulle vi gjort uten egg? Egg er perfekt til frokost, lunsj og kveldsmat, eller som en ingrediens i alle slags søte og salte retter.

Men i noen tiår hadde egg et ganske dårlig rykte. Takket være det høye kolesterolinnholdet ble egget ansett som et dårlig matvalg. I dag vet vi at egg ikke vil være skadelig med tanke på kolesterol. Retningslinjer anbefaler nå et egg om dagen for sunne voksne, mens de fortsatt gir råd om en total daglig kolesterolgrense på 300 mg.

La oss spise egg

Med vitenskapen på vår side kan vi nok en gang glede oss over det fantastisk næringsrike egget. Sammen med melk inneholder egg den høyeste biologiske verdien (eller gullstandarden) for protein. Ett egg har bare 75 kalorier, men 7 gram protein av høy kvalitet, 5 gram fett og 1,6 gram mettet fett, sammen med jern, vitaminer, mineraler og karotenoider.

Egget er et kraftverk av sykdomsbekjempende næringsstoffer som lutein og zeaxanthin. Disse karotenoidene kan redusere risikoen for aldersrelatert makuladegenerasjon, den viktigste årsaken til blindhet hos eldre voksne. Og hjerneutvikling og hukommelse kan forbedres av kolininnholdet i egg. Men de fulle helsemessige fordelene ved egg kan bare realiseres hvis du oppbevarer dem riktig – i kjøleskapet – og steker dem grundig for å drepe potensielle bakterier.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


En tilfredsstillende kilde til proteiner

En annen god grunn til å spise egg er at de hjelper deg med å føle deg mett. Et egg, noen få skiver fullkornsbrød, og en halv grapefrukt er en kalorifattig frokost som holder deg fornøyd til lunsj. Når du står overfor utfordringen med å gå ned i vekt, er det viktig å spise mat som er naturlig næringsrik og avverge sult mellom måltidene. Egget bør i så måte en viktig del av kostholdet ditt.

Egg er enkle å spise, tolereres godt av store og små, er tilpasningsdyktige til ethvert måltid og rimelig. På dager hvor du spiser egg til frokost, er det lurt å begrense mat med høyt kolesterol og mettet fett resten av dagen.

Det er selvfølgelig en god idé å vite blodkolesterolnivået ditt, og snakke med legen din om kolesterolet og mettet fettinnhold i kostholdet ditt. Personer med høyt kolesterolnivå bør følge legens råd om å spise egg.

Relaterte artikler:

Hvor mye protein i egg

Kalorier i ett egg

Annonse fra X-LIFE