Næringsstoff i fisk

0
78
Næringsstoff i fisk
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Hvis du prøver å gå ned i vekt eller forbedre kostholdet ditt, bør du sannsynligvis spise mer fisk. Lær mer om næringsstoffer i fisk.

Det er anbefalt at du spiser minst to porsjoner fisk hver uke. Kalorier i fisk varierer betydelig, og noen som har høyere kaloriinnhold gir sunt fett. Så typen fisk du velger utgjør en stor forskjell. Det er noen typer fisk du bør unngå og andre typer fisk som er bedre for deg.

Fakta om ernæring i fisk

Følgende ernæringsinformasjon er for vill, atlantisk laksefilet (154 g).

  • Kalorier: 280
  • Fett: 12,5 g
  • Natrium: 86 mg
  • Karbohydrater: 0 g
  • Fiber: 0 g
  • Sukker: 0 g
  • Protein: 39,2 g

Det kan være vanskelig å sammenligne kalorier i fisk fordi måten du tilbereder fisken din kan endre ernæringsinnholdet betydelig.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Følgende innhold av makronæringsstoffer er oppført for en servering på 100 gram:

  • Kveite (rå med hud): 116 kalorier, 3 gram fett, 0 gram karbohydrat, 20 gram protein.
  • Tunfisk (gulfin, fersk, rå): 109 kalorier, mindre enn ett gram fett, 0 gram karbohydrat, 24 gram protein.
  • Torsk (atlantisk, rå): 82 kalorier, 0,7 gram fett, 0 gram karbohydrat, 18 gram protein.
  • Mahimahi (rå): 85 kalorier, 0,7 gram fett, 0 gram karbohydrat, 18,5 gram protein.
  • Havabbor (atlantisk, rå): 79 kalorier, 1,4 gram fett, 0 gram karbohydrat, 15 gram protein.

Helsefordeler ved å spise fisk

Tro det eller ei, forskning tyder på at den beste fisken for vekttap og bedre helse er fet fisk. Men ikke hvilken som helst fet fisk. Enkelte fiskesorter inneholder en essensiell fettsyre kalt omega-3. Dette flerumettede fettet gir viktige helsemessige fordeler for kroppen din.

Fisk som inneholder omega-3 fett bidrar til å redusere risikoen for hjertesykdom. Studier viser at folk som spiser sjømat minst en gang per uke, har mindre sannsynlighet for å dø av hjertesykdom. Forskere mener også at omega-3-fettsyrene som finnes i fisk kan bidra til å redusere symptomer på revmatoid artritt og kan til og med bidra til å forbedre hjerne- og øyehelse. Selvfølgelig kan du få essensielle omega-3 fettsyrer ved å ta et supplement. Men forskning har ikke vært i stand til å vise at å ta et supplement kan gi de samme fordelene som å spise omega-3 matvarer, som fisk.4

Så hvis du skal ha sunt måltid, hvorfor ikke velge en fisk som gir deg god helse også? Å spise fisk med høyere fettinnhold kan bety at du får i deg mer kalorier i et enkelt måltid, men hvis du spiser fisken i moderate mengder og bruker gode metoder for å tilberede maten, kan det gi deg fordeler på sikt.

Relaterte artikler:

Hvilke fisker fete

Hvorfor er fisk sunt

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!