Næringsinnhold banan

0
382
Næringsinnhold banan
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Bananer er en av de mest populære fruktene. De inneholder viktige næringsstoffer som kan ha en positiv innvirkning på helsen.

Denne artikkelen vil se på næringsinnholdet i bananer, og hvordan anvende bananer i kostholdet. Den undersøker også den mulige helserisikoen som legene har forbundet med bananer.

Næringsinnhold banan

Tabellen nedenfor viser mengden av hvert næringsstoff i en mellomstor banan. Den viser også hvor mye en voksen trenger av hvert næringsstoff, i henhold til kostholdsretningslinjene 2015–2020 for amerikanere. Kravene varierer etter individets kjønn og alder.

NæringsstoffNæringsinnholdDaglig behov
Energi (kalorier)1051,800–3,000
Karbohydrater (g)27, inkludert 14.4 g sukker130
Fiber (g)3.125.2–33.6
Protein (g)1.346–56
Magnesium (mg)31.9320–420
Fosfor (mg)26700
Stivelse (mg)4224,700
Selenium (mcg)1.955
Choline (mg)11.6425–550
Vitamin C (mg)10.375–90
Folat (mcg DFE)23.6400
Betakaroten (mcg)30.7Ingen data
Alfakaroten (mcg)29.5Ingen data
Næringsinnhold banan

Bananer i kostholdet

Ferske bananer er tilgjengelige året rundt. I motsetning til noen frukter, fortsetter bananer å modnes etter plukking. Bananer modnes jevnlig ved romtemperatur. For å modnes raskere, kan folk prøve å holde dem i en papirpose. Bananer modnes saktere i kjøleskapet. Den ytre skallet i bananen blir mørkere i kjøleskapet, men selve bananen vil forbli intakt lenger.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

559,-

799,-


Tips for servering og spising

Her er noen tips for bruk av bananer:

  • Legg en skivet banan til frokostblandingen eller havregryn for en mer næringsrik frokost.
  • Mos modne bananer og bruk for å erstatte smør eller olje i bakevarer.
  • Tilsett moste bananer til muffins, kaker for en naturlig, søt smak.
  • Legg bananer i en smoothie.
  • Ta med en banan på jobb eller på skolen for en sunn og rask matbit.

Risiko

Noen mennesker bør passe på at de ikke spiser for mange bananer.

Betablokkere: Leger foreskriver ofte disse medisinene for å redusere risikoen for komplikasjoner som de forbinder med hjerte- og karsykdommer. Betablokkere kan øke kaliumnivået i blodet.

Forbruk av for mye kalium kan være skadelig for de som nyrene ikke har nyrer som er fullt ut funksjonelle. Hvis nyrene ikke klarer å fjerne overflødig kalium fra blodet, kan det være dødelig. Folk som bruker betablokkere bør spise mat med høyt kalium, for eksempel bananer, med måte.

Allergi: Bananer kan utløse en allergisk reaksjon hos noen mennesker. Alle som opplever kløe, elveblest, hevelse, tungpustethet eller pustevansker bør søke medisinsk hjelp med en gang. En alvorlig reaksjon kan føre til anafylaksi, som kan være livstruende.

Migrene: Bananer kan utløse migrene hos noen mennesker.

Relaterte artikler:

Mango næringsinnhold

Quinoa næringsinnhold

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!