Næring under maraton

0
843
Næring under maraton


HØSTSALG!



Næring under maraton. Lær mer om hva du bør spise og drikke dagene før og samme dag som maraton, og mens du løper maraton.

Spise og drikke når du løper maraton

Maraton krever at du er skikkelig forberedt gjennom trening, men også at kroppen har det den trenger av næring. Hva du spiser de siste dagene før maraton og på maratondagen, vil ha betydning for i hvilken grad glykogenlagrene er fylt før løpsdagen. Også hva du inntar mens du løper maraton, vil ha betydning for i hvilken grad du lykkes med å løpe maraton.

Næring under maraton dagene før løpet

Et par dager før løpet kan du sørge for spise mat som er rik på karbohydrater, slik at det bidrar til å fylle opp karbohydratlagrene dine. Spis 4-5 måltider, der 3 av måltidene er frokost, lunsj og middag, med 1-2 mindre mellommåltider. Spis brødskiver med magert pålegg til frokost, brødskiver eller pasta til lunsj, og kylling eller fisk med ris til middag. Drikk vann og kaffe eller te. Unngå juice de siste dagene før maraton, fordi det kan føre økt syrenivå i magen. Et par dager før maraton kan du unngå å spise fet og fiberrik mat. Dagen før maraton kan du også spise mye pasta med litt hvitt kjøtt til. Vann, kaffe eller te som drikke.

Næring under maraton på løpsdagen

Innta frokosten 3 timer før du starter løpet. Nærmere en 1 time før løpet kan du spise banan dersom du har behov for næring. Til frokost kan du spise 2-3 loffskiver med banan på, eller annet pålegg som tas raskt opp i blodbanen. Drikk iste eller saft.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-life

VIP20

VI HAR ALT DU

TRENGER TIL

HJEMMETRENINGEN!

20% MED

RABATTKODE:

VIP20


Næring når du løper maraton

Under maraton er det viktig at du får i deg tilstrekkelig med drikke på hver drikkestasjon. Ha som mål å få i deg minimum 2-3 beger med sportsdrikke og vann. Drikkestasjonene er cirka hver 5. kilometer. Annen næring enn sportsdrikke er strengt tatt ikke nødvendig, men greier du det, kan du spise litt banan mot slutten av løpet.

Næring under maraton

Formålet med regimet med tanke på næring de siste dagene før maraton og på løpsdagen, er å fylle opp glykogenlagrene og forebygge eventuelt magetrøbbel løpsdagen. Å få magetrøbbel løpsdagen kan i verste fall spolere hele løpet.

Relaterte artikler:

Unngå å møte veggen i maraton

Hvor lang tid på å trene til maraton

Annonse fra X-LIFESX-erfit Indoor 200 er en stødig og solid spinningsykkel for deg som ønsker å komme i form!