Muskulær utholdenhet

0
191
Muskulær utholdenhet
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Muskulær utholdenhet er evnen til en muskel eller gruppe av muskler til å utføre repeterende sammentrekninger mot en kraft over lengre tid. Lær mer om muskulær utholdenhet.

Hva er muskulær utholdenhet?

Muskulær utholdenhet er evnen til en muskel eller gruppe av muskler til å utføre repeterende sammentrekninger mot en kraft over lengre tid. Jo større muskulær utholdenhet jo høyere antall repetisjoner kan du fullføre.

Trenger du muskulær utholdenhet?

Ved å bygge muskulær utholdenhet vil du kunne utføre fysiske oppgaver over en lengre periode. Mens styrke lar deg løfte en bestemt vekt, gir utholdenhet deg mulighet til å fortsette å gjøre dette over tid.

Fordeler med utholdenhetstrening:

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


  • Økt metabolisme som fysiske oppgaver kan fullføres lenger
  • Redusert tretthet når du trener
  • God holdning
  • Færre skader
  • Mindre sjanse for ryggproblemer på grunn av bygget utholdenhet i kjernemuskulaturen
  • Bedre sportslig ytelse
  • Varierte treningsteknikker for mange øvelser

Hvordan øke muskelutholdenhet?

Vekttrening. Ha som mål å fullføre en bevegelse i minst 12 repetisjoner. Hvis musklene dine raskt blir utmattet, er vekten for tung, og du bygger styrke og ikke utholdenhet. Du kan bruke enten maskiner, frie vekter eller kroppen som belastning for å forbedre din muskulære utholdenhet.

Trene sakte og kontrollert. Unngå rykkete bevegelser. Senk motstanden sakte når du trener gjennom hele bevegelsesområdet. Mange gjør feilen når de prøver å utføre høyere antall repetisjoner bare ved å bevege seg raskere.

Regelmessig trening. Hvis du vil forbedre utholdenheten, må du trene regelmessig, helst hver dag. Ha som mål å fullføre minimum 12 repetisjoner, ha en kort hvile og gjenta deretter i minst 3 sett på hver store muskelgruppe.

Utfordre kroppen. Du må sørge for at det ikke blir for lett. Når du er komfortabel med å utføre et visst antall repetisjoner av en øvelse, gjør du ett av følgende; Øker vekten som brukes, antall repetisjoner, antall sett eller reduserer hviletiden.

Jo mer effektivt du beveger deg, jo lettere blir det å øke utholdenheten. For nybegynnere er det viktig å starte med enkle bevegelser når du utfører motstandstrening og bygger opp dette. Start på maskiner og å gå videre til frivekter er en fin måte å gjøre dette på. Hvis du tenker på løpsteknikken din, jo mer flytende dette er jo lenger vil du kunne utføre ettersom du vil jobbe langt mer effektivt.

Relaterte artikler:

Maksimal styrketrening

Maksimal muskelstyrke

Annonse fra MILRAB