Muskler brukt under løping

0
50
Muskler brukt under løping
Foto: Photologic - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Selv om løping er effektiv trening for hele kroppen, bruker du primært kjerne- og underkroppsmuskulaturen. Lær mer om muskler brukt under løping.

Det er viktig å holde musklene sterke og sunne, siden de er ansvarlige for stabilitet, riktig teknikk og spinaljustering – som alle hjelper deg å løpe med høy kapasitet med maksimal effektivitet. Å forstå hvordan hver muskel fungerer når du løper, kan hjelpe deg med å forbedre løpeform, teknikk og ytelse.

Kjernemuskulatur

En sterk, stabil kjerne er grunnlaget for en sunn kropp og de fleste bevegelser og aktiviteter. Musklene i torso og bekken.

Hoftebøyere

Hoftefleksormusklene er plassert foran på hoftene, rett over lårene. De kobler lårbenet, til korsryggen, hoftene og lysken. Hoftefleksorene hjelper til med bekken- og ryggstabilisering. Mens du løper, bruker du disse musklene når du bøyer kneet og beinet opp mot kroppen din, så vel som når du beveger beina fremover.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Setemuskler

Setemusklene ligger i baken. Styrken til disse musklene spiller en viktig rolle i løping, da de driver deg fremover og hjelper deg å løpe raskere. Musklene hjelper også til å opprettholde stabiliteten i overkroppen, slik at du kan opprettholde riktig teknikk og holdning. Som de viktigste musklene som er ansvarlige for hofteforlengelsen, hjelper de også med å stabilisere og styrke hoftene. Dette bidrar til å sikre justering i ryggraden, knærne og føttene.

Lårmuskler

Quadriceps er en gruppe på fire lange muskler som ligger foran på låret. Under løping strekker de kneet og driver deg fremover. Energien som begynner i magemusklene dine overføres til hamstrings. Koblet til kneskålen er magemusklene ansvarlige for å rette og stabilisere knærne mens du løper.

Hamstrings

Hamstrings er plassert på baksiden av låret mellom hofter og knær. De er ansvarlige for hofteforlengelse og knebøyning. Hamstrings hjelper også til med forlengelse av låret når du beveger overbeinet bakover. Du aktiverer hamstrings for å skyve fra bakken for hvert steg, og for å opprettholde en bøyning i kneet, noe som hjelper til med å forhindre hyperekstensjon. Å bøye knærne for å heve føttene mot rumpa hjelper deg med å drive deg fremover.

Leggmuskler

Leggmuskulaturen er plassert på baksiden av underbeinet. Du bruker disse musklene hver gang du skyver fra og løfter beinet for å drive deg fremover. Leggmuskulaturen er også involvert i å forlenge og bøye foten hver gang foten treffer underlaget og skyver fra igjen. De er ansvarlige for å redusere støt når du lander, hjelpe til med balanse og ankelmobilitet.

Viktigheten av å varme opp

Du må varme opp før du begynner å trene i minst 10 minutter. Anstrengende trening som løping kan forkorte og stramme musklene, noe som kan føre til redusert bevegelighet og begrense bevegelsesområdet. Det er viktig å holde musklene løse, fleksible og smidige for å forhindre ubehag, smerte og skade.

Relaterte artikler:

Hvilke muskler trenes ved jogging

Hvilke muskler trenes ved løping

Annonse fra MILRAB