Kondisjonstrening om vinteren
Kondisjonstrening om vinteren
30. november 2018
Pulssoner for 10 km under 45 min
Pulssoner for 10 km under 45 min
30. november 2018
Motivert for trening om vinteren

Stock.adobe.com

Motivert for trening om vinteren

Motivert for trening om vinteren. Lær hvordan du skal motivere deg for trening om vinteren når det kaldt og mørkt ute.

Motivasjon for trening om vinteren

Selv løpere som vanligvis er topp motivert for å trene, kan i perioder slite med å motivere seg for trening om vinteren når det er kaldt og mørkt ute, noe som er helt normalt. Likevel kan du med enkle grep gjøre deg selv mer motivert for trening om vinteren.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du kan motivere deg for trening om vinteren.

Motivert for trening om vinteren med variasjon

Hvordan du varierer treningen om vinteren, kan ha innvirkning på din motivasjon. Når du trener løping om vinteren vil det være mer begrenset hvor du kan løpe, og det kan føre til at treningen blir ensidig. Prøv likevel å variere med hva du trener av løping og med hvilken intensitet. Alternativ trening kan også bidra til at du blir mer motivert for trening om vinteren. Alternativ trening innebærer blant annet å kombinere trening innenfor andre disipliner eller treningsformer, utenom det du trener vanligvis, i dette tilfellet løping. Alternativ trening er når man trener sykling, svømming, styrketrening og langrenn som et supplement til det å trene løping. Alternative former for trening har sine fordeler. Treningen kan som nevnt gjøre deg sterkere på områder løpingen ikke strekker til. Alternativ trening kan bidra til at du ikke pådrar deg løpeskader, og at du restituerer raskere etter treningsøkter. Nøkkelen for å utnytte den alternative treningen maksimalt, er å ha en tilnærming til treningen som en løper. Løping har sine åpenbare styrker. Fart, utholdenhet og pågangsvilje. Men med disse styrkene, er det også potensielle svakheter; Risiko for skader i muskulatur, sener, ledd og leddbånd, og for lite trening av overkropp og dårlig fleksibilitet.

Trene med lav intensitet om vinteren

Å gjennomføre harde treningsøkter kan være enda hardere når det er kaldt og mørkt ute, og for mye hard løpetrening når det er kaldt ute kan også irritere luftveier og lunger. Derfor kan hovedvekten av treningen du gjennomfører om vinteren være med lav intensitet. Siden 80 prosent av løpetreningen likevel skal bli gjennomført med lav intensitet, passer det bra å ta det rolig når du trener om vinteren.

Kle deg riktig for å være motivert for trening om vinteren

Å trene med for mye eller for lite klær når du trener ute om vinteren, kan være demotiverende. Sørg derfor for å kle deg etter forholdene. Du bør ikke kle deg for varmt, heller ikke for kaldt. En tommelfingerregel kan være at du skal kle deg slik at du fryser litt med en gang du går ut. Da vil du løpe deg varm etter kort tid. Pass på at du har skikkelige hansker og lue, og at du har ullsokker i skoene, fordi dette er områder du først blir kald.

Gå ned på treningsmengden

Skorter det skikkelig på motivasjonen, bør du vurdere å gå ned på treningsmengden en periode. Ofte kan det være nok å gå ned på treningsmengden hver tredje eller fjerde uke, for å få lysten på å trene tilbake. Å gå ned på treningsmengden kan også være bra for at kroppen skal få tid på å restituere seg.

Motivert for trening om vinteren

Å være motivert for trening om vinteren er ikke alltid en selvfølge, men å følge de enkle grepene som vist i denne artikkelen, kan gjøre det enklere. Ikke still for høye krav til deg selv når det gjelder trening om vinteren. Dette er en periode du med god samvittighet kan ta det litt roligere, men det er viktig at du ikke tar det for rolig. Det er viktig å holde kontinuiteten opp for trening, også om vinteren.

Relaterte artikler:

Trene løping om vinteren

Basistrening for løping om vinteren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *