Motiverende trening

0
312
Motiverende trening

Motiverende trening. Lær hvordan du kan gjennomføre effektiv og motiverende trening med løping for å komme i best mulig form.

Trening som er motiverende

Individuelle preferanser for hvilken trening som er motiverende vil variere fra individ til individ. Hvor effektiv treningen du gjennomfører, vil følgelig også variere. Dersom du har et ønske om å gjennomføre mest mulig effektiv trening, kan løping være treningen for deg. For å gjøre løping mest mulig lystbetont, finnes det måter å gjøre det på som gjøre denne treningsformen til motiverende trening.

Artikkelen fortsetter under annonsen



I denne artikkelen vil du lære mer om løping som motiverende trening, og hvordan du kan legge opp treningen for å gjøre den effektiv og lystbetont.

Trening som er motiverende når du setter deg mål

Å ha et mål for hva du ønsker å oppnå med treningen, kan bidra til å gjøre løping mer motiverende. Sett deg et spesifikt og tidsbestemt mål for hva du ønsker å oppnå med løpetreningen. Hva dette målet helt konkret skal være, er opp til deg. Det viktige er at det motiverer deg og gjør treningen motiverende. Målet bør være realistisk og oppnåelig, men på samme tid ambisiøst.

Motiverende trening som er lystbetont

Som vi allerede har vært inne på flere ganger, vil trening som er motiverende være lystbetont. Du må gjennomføre løpetrening på en måte som gjør treningen lystbetont. For at treningen skal være lystbetont må du starte på et nivå som er i samsvar med ditt formnivå. Trening med utgangspunkt i eget formnivå skal ikke være for hard, og du skal hele tiden føle at du har full kontroll når du trener. Det betyr ikke at du ikke skal ta, men heller at du skal holde deg innenfor en treningsmengde og intensitet som er på høyde med hva du tåler, fysisk og mentalt.

Trening som er motiverende er variert

Variasjon vil gjøre treningen mer motiverende, og kan bidra til at du får en bedre og jevnere formutvikling, i tillegg til at du reduserer risikoen for å bli skadet. Variere med hvilke løyper du løper i, hva du trener av løping og med hvilken intensitet. Om vinteren vil det ofte begrense seg med tanke på hvor du kan løpe, men prøv å være kreativ. Variere heller mer med hva du trener av løping og hvordan.

Motiverende trening med tilstrekkelig restitusjon

For å beholde lysten til å trene og ha en best mulig formutvikling, må du sørge for at du får nok restitusjon. Restitusjon er like viktig som treningen, og du bør planlegge når du skal restituere på lik linje med trening. Du må ellers også restituere ved behov. Det er når du restituerer at du blir en sterkere, raskere og mer utholdende løper, i tillegg til at du lader batteriene og øker motivasjonen for videre trening.

Motiverende trening

Hva som er motiverende trening for deg må du finne ut av, men følger du rådene gitt i denne artikkelen, kan du være langt på vei for å holde motivasjonen opp for løping som trening. Har du liten eller ingen erfaring med løping fra før av, er det viktig at du ikke trener for mye med for hard intensitet. På dette nivået er fort gjort å trene for hardt uten at du egentlig tenker over det. Veksle mellom å gå og jogge hvis du har utfordringer med å holde intensiteten nede.

Relaterte artikler:

Sliter med motivasjon til å trene

Motivasjon for å begynne å trene




LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her