Trene løping for 10 km under 45 min
Trene løping for 10 km under 45 min
14. mars 2018
Kortintervall for å komme i form med løping
Kortintervall for å komme i form med løping
15. mars 2018

Motivere seg for løping

Motivere seg for løping. Lær deg hvordan du kan planlegge og gjennomføre løpetrening for å motivere deg selv for løping.

Hvordan motivere seg for løping

Å motivere seg for løping kan være utfordrende for mange, også for de som har drevet med løping en stund. At motivasjonen for løping går opp og ned i perioder vil være normalt. En krevende hverdag, feil trening og at du ikke oppnår resultatene du forventer, kan være viktige årsaker til at det kan være krevende å motivere seg for løping.

I denne artikkelen vil lære om hva som kan bidra til å motivere deg for løping, og hvordan du skal motivere deg når motivasjonen ikke er på topp.

Innarbeid gode rutiner med løpetreningen

Spesielt for nybegynnere i løping er det viktig å innarbeide gode rutiner på når og hvordan du trener. Det gjør treningen mer forutsigbar, og det vil være lettere å forberede seg mentalt til treningen. Det handler i stor grad også om å gjøre løping til en god vane. Det kan ta lang tid å etablere en god vane, i dette tilfellet løping. Inntil løping er en innarbeidet vane, er det viktig at du gjør løpingen mest mulig lystbetont og gøy, slik du får lyst til å fortsette med å løpe! Pass deg for å trene for mye med for høy intensitet i begynnelsen.

Å innarbeide gode rutiner med løpetreningen vil gjøre det enklere for deg å motivere seg for løping, spesielt i perioder når motivasjonen ikke er på topp.

Løpetrening med utgangspunkt i eget formnivå

En viktig forutsetning for å motivere seg for løping vil være å starte løpetreningen med utgangspunkt i eget formnivå. Å sette seg realistiske mål for hva du ønsker å oppnå med løpetreningen, vil være en viktig for motivasjonen din. Allerede før du tar på deg løpeskoene, har du en viss formening om eget formnivå. Etter noen uker med testing av egen form vil du sannsynligvis vite enda mer om eget formnivå.

Følg et fleksibelt treningsprogram som er i tråd med ditt formnivå, og som enkelt kan tilpasses etter hvert som formen blir bedre.

Å starte opp med et for ambisiøst treningsprogram kan være demotiverende, og du risikerer også å gå på en smell i form av overtrening og skader.

Følg et fleksibelt treningsprogram og før treningsdagbok

Det vil være enklere å motivere seg selv for løping når du har en plan for hvordan du skal trene løping for nå målet du har satt deg, og når du dokumenterer fremgangen din.

Når du følger et treningsprogram vil terskelen for å droppe en treningsøkt være høyere, og når du har et mål med løpetreningen vil det være mer motiverende. Å dokumentere fremgang du har med løpetreningen vil gjøre treningen mer motiverende, og kan bidra til at du yter enda bedre.

Ha en gradvis økning i treningsmengde og intensitet på løpetreningen

En gradvis økning i treningsmengden vil øke din motivasjon for løping. Løpetreningen blir ikke for hard når kroppen får en gradvis tilvenning til økt treningsbelastning. Å øke treningsmengden gradvis vil bidra til at du hele tiden har god kontroll på treningen, og at det ikke er behov for å kjøre seg helt ut når du trener løping med hard intensitet.

Trene løping om morgenen

Hvordan kan løping om morgenen være motiverende, tenker du kanskje. Det kan ta litt tid å venne seg til å løpe tidlig om morgenen, men har du først fått inn denne rutinen, gir det deg en skikkelig boost til motivasjonen. Du frigjør ettermiddagen og kveldene, slik at du kan gjøre andre ting. Det er mer stille om morgenen, og du kan bruke løpeturen til å tenke igjennom dagen som kommer. Det kan være ren meditasjon å løpe om morgenen! Du er uthvilt og har (forhåpentligvis) masse energi du kan bruke på løpeturen.

Trene med lav intensitet for å motivere seg for løping

Det er ingen hemmelig at det vil være enklere å gjennomføre løpetrening med lav intensitet. Likevel er det mange løpere som trener alt for løping med for hard intensitet. Hovedvekten av løpetreningen skal likevel bli gjennomført med lav intensitet. Spesielt for nybegynnere vil det være motiverende å trene mye med lav intensitet.

Variasjon for å motivere seg for løping

Variasjon i hvordan du trener løping vil være viktig for din motivasjon. Å løpe den samme løypa med samme intensitet uke etter uke vil tære på motivasjonen din, og ensidig løpetrening som dette vil også øke risikoen for løpeskader.

Veksle mellom hva du trener av løping, og med hvilken intensitet du løper. Variere med hvilket underlag du løper på, og mellom flate og kuperte løyper. Variasjon vil være en suksessfaktor for deg som løper, og vil bidra til å gjøre det enklere for deg å motivere seg for løping.

Sørg for nok restitusjon når du trener løping

Å sørge for nok restitusjon vil gjøre deg til en mer motivert løper. Når du restituerer blir du en sterkere og raskere løper, noe som kan bidra til at du yter bedre. Å oppleve fremgang som løper vil være en sterk drivkraft for å fortsette å trene løping, og vil være den viktigste motivasjonen for mange som løper.

Motivere seg for løping

Det viktigste du kan gjøre for å opprettholde motivasjonen for løping, vil være å gjennomføre løpetrening der du opplever mestring, og det vil som regel være å ikke trene for hardt. Å kjøre deg helt ut på knallharde treningsøkter kan være demotiverende. Sett deg realistiske, men likevel ambisiøse mål for hva du ønsker å oppnå med løpetreningen. Innarbeide gode rutiner på løpetreningen. Følg et fleksibelt og variert treningsprogram. Før treningsdagbok for å dokumentere fremgang.

Relaterte artikler:

15 måter å holde motivasjonen for løping oppe

Treningsmotivasjon for løping om vinteren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *