Motivasjon til å trene

0
18
MOTIVASJON TIL Å TRENE
Foto: Bruno Nascimento - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


For å bygge motivasjon til å trene bør du ha et mål, være forberedt, disiplinert og engasjert. Lær hvordan bli motivert for trening.

Vi venter ofte på motivasjonen til å trene, og tenker at vi en dag vil våkne opp og den vil være der. Det som er sant for mange av oss, er imidlertid at motivasjonen til å trene er den sterkeste i planleggingsfasen, siden de fleste av oss jobber for et fremtidig mål, som å gå ned i vekt.

Tenk på det. Når du planlegger trening, har du et helt annet fokus. Du er sannsynligvis avslappet, uthvilt og føler deg bra, kanskje visualiserer deg selv å gå gjennom en treningsøkt og være vellykket. Men hva skjer når alarmen går klokken 5 om morgenen? Eller når du kjører hjem etter en lang arbeidsdag? Motivasjonen er fraværende. Motivasjon er krevende, men å forstå hva det er og hvordan du bruker det til din fordel, kan hjelpe deg med å utnytte kraften.

Hvorfor er vi ikke motivert til å trene?

Det er mange grunner til at vi kanskje ikke er så motiverte til å trene. Noen av disse tingene er faktisk barrierer eller hindringer du må overvinne, for eksempel:

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


  • Stillesittende jobb og livsstil: De fleste av oss tilbringer mye av dagen foran datamaskinen og i bilen, noe som betyr mindre gange og mer sitting. Jo mer vi sitter, jo mer blir vi vant til å sitte, og jo vanskeligere er det å få kroppen i bevegelse.
  • Overvekt: Hvis du er overvektig, er det så mye vanskeligere å trene. Du kan ha fysiske problemer som leddsmerter eller skader, og det er vanskelig å bevege en større kropp, noe som gjør trening mer skremmende og ubehagelig.
  • Travel livsstil: Vi er travlere enn noen gang, og det blir en god unnskyldning for å hoppe over trening.
  • Stress: Mens trening skal redusere stress, er trening også en type stress på kroppen. Hvis du føler deg stresset, kan trening være det siste du vil gjøre, selv om det sannsynligvis er det beste for deg.
  • Tilgang til treningsfasiliteter: Hvis du ikke har et treningsstudio i nærheten, kan det påvirke om du trener regelmessig.
  • Sikkerhet. Hvis du har trygge steder å gå, løpe eller sykle, er det mye mer sannsynlig at du gjør det, spesielt hvis du ser andre mennesker gjøre det samme.

Rigge et miljø som motiverer deg

En måte å holde seg motivert på er å rigge miljøet ditt slik at det støtter en treningsvane. Her er noen alternativer du bør vurdere.

  • Gjør det enkelt å trene. Ha alt du trenger klart for hver treningsøkt. Ha kunnskap om treningen du vil gjennomføre, hvor lang tid det tar, hva du trenger å gjøre det, så når tidspunktet for trening kommer, trenger du ikke å jakte på den andre skoen eller pulsklokken.
  • Finn noe du liker. Må du elske trening? Nei. Men du bør finne noe godt med det. Glem hva du synes du skal gjøre og gjør noe du liker eller i det minste noe du tåler. Alt føles vanskelig i starten, men det blir lettere hvis du fortsetter. Å gå er alltid et utmerket sted å starte.
  • Bli god til noe. En av de interne motivatorene er selveffektivitet. Det føles bra å mestre noe, så hvorfor ikke mestre spinning eller aerobic eller pushups? Når du fokuserer på å gjøre noe bra, glemmer du det faktum at du trener.
  • Finn litt støtte. Få en treningskompis hvis du kan, eller bare noen du kan sende en tekstmelding til hver dag for å ansvarliggjøre deg selv. Utover det, få familiens støtte slik at du kan trene uten å måtte bekymre deg for alle andre.
  • Eksperimentere litt. De første tingene du prøver, fungerer kanskje ikke, og det er helt normalt. Ikke fortsett å prøve ting du ikke liker eller som ikke fungerer. Gi deg selv tillatelse til å eksperimentere til du blir bedre kjent med deg selv.
  • Vær fleksibel. Hver dag er annerledes, og det er dager da motivasjonen er på bånn. Dette er en god tid å tenke på hva som skjer. Hvorfor er du ikke motivert? Kanskje du er ekstra sliten eller kanskje treningen virker kjedelig. Kanskje du trenger mer søvn, eller kanskje du må gjøre om på planene dine og bare gå en tur. Lytt til deg selv, så finner du motivasjonen du trenger.
  • Belønne ​​deg selv. Belønne ​​deg selv for hver trening du gjennomføre, uansett hvor liten. På tide å lytte til musikk eller lese en bok. På tide å ta et boblebad eller surfe i en bokhandel. Planlegg større belønninger som en massasje eller en kveld ute hver måned.

Relaterte artikler:

Motivasjon til trening

Hvordan få energi og motivasjon

Annonse fra MILRAB