Treningsprogram løping for nybegynnere
Treningsprogram løping for nybegynnere
23. januar 2018
Intensitet på trening for maraton under 4 timer
Intensitet på trening for maraton under 4 timer
23. januar 2018

Motivasjon for maraton under 4 timer

Motivasjon for maraton under 4 timer

Motivasjon for maraton under 4 timer

Motivasjon for maraton under 4 timer. Lær hvordan du kan motivere deg for maraton under 4 timer gjennom trening og mentale forberedelser.

Motivert for å løpe maraton

Selv den mest garvede løperen kan til tider slite med å holde motivasjonen for løping oppe. Er du nybegynner i løping, vil det blant annet være viktig å etablere gode rutiner og vaner for hvordan og når du trener løping. Hvis vi skal peke på en viktig ting når det gjelder løping, må det være at aktiviteten skal være lystbetont og gøy. Da må du være motivert for å løpe.

Motivet for å løpe maraton under 4 timer

Hvis du har klart for deg hvorfor du ønsker å løpe maraton under 4 timer, vil sannsynligheten for at du når målet ditt være stor. Det kan være at du har løpt maraton tidligere, og ønsker å forbedre tiden, eller at du ønsker å sette deg nye utfordringer fysisk og mentalt. Motivene for å løpe maraton kan være mange, og du må ha klart for deg hva som er ditt motiv for å greie de fysiske og mentale utfordringene det er å trene og gjennomføre et maraton.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du kan finne motivasjon for å løpe maraton under 4 timer.

Følg et fleksibelt treningsprogram for maraton under 4 timer

Følg et treningsprogram som enkelt kan tilpasses ditt formnivå. Alt for mange løpere får på seg joggeskoene og prøver å løpe så langt de kan. Resultatet blir ofte stiv og støl muskulatur, og mange sverger på at de aldri skal løpe igjen. Å følge et treningsprogram gjør at du kan ha en gradvis økning i treningsmengde og intensitet som gjør at du unngår overbelastning og skader, og kan bidra til å holde treningsmotivasjonen oppe.

Vær godt trent til maraton

Dette kan virke som en selvfølge, men det er mange som stiller på startstreken til maraton som ikke er godt nok forberedt. Å trene for å løpe maraton under 4 timer vil kreve at du følger et treningsprogram som balanserer variert løpetrening med vekslende intensitet.

Mentale forberedelser til maraton

Å være mentalt forberedt på løpe maraton vil være viktig motivasjon for deg som løper. Det er den indre stemmen som bestemmer hvordan vi forholder oss til ting vi ønsker å gjøre. Hva vi sier til oss selv er det som kan være avgjørende når vi står på startstreken til maraton. Dersom du sier til deg selv at deg vil i stor grad påvirke hvordan det går i løpet:

– Jeg håper jeg ikke møter veggen

– Jeg håper jeg ikke starter for fort/sakte

Derfor er det veldig viktig at vi prøver å styre vår indre stemme i den retningen vi ønsker. Ha et ønske om å være sikker på deg selv, at du er godt nok forberedt. Vær avslappet. Bruk din stemme på en positiv måte.

Visualisere de riktige tingene

Å se for deg at du krysser målstreken hjelper deg ikke i særlig grad i prosessen med å faktisk komme dit. Prøv å visualisere på de riktige tingene som får deg frem til målstreken. Når vi ser for oss at vi greier ting, øver vi oss mentalt på det. Når vi visualiserer ting mentalt, aktiverer vi de samme områdene i hjernen på samme måte som det vi faktisk opplever det i virkeligheten. Vi ønsker å påvirke hjernen til kunne håndtere disse situasjonene.

Visualisering når du løper maraton

Å løpe maraton kan være hardt. Før eller senere i løpet kan du komme til å tvile på deg selv. Å la negative tanker dominere kan føre til at du mister fokus, og det vil gå ut over hva du greier å yte når du løper maraton.

Før du starter, bestem deg for noen mantra som er enkle å huske, og som vil hjelpe deg å bygge selvtillit og komme deg igjennom krevende faser av løpet. Alle ordene du bruker i mantraet må være positive. For eksempel kan du bruke «Jeg er sterk, jeg kan gjøre det», for å komme deg gjennom smerten og ikke gi opp. Finn dine mantra som kan hjelpe deg igjennom krevende faser i løpet.

Trene maraton om morgenen

Hvordan kan løping om morgenen være motiverende, tenker du kanskje. Det kan ta litt tid å venne seg til å løpe tidlig om morgenen, men har du først fått inn denne rutinen, gir det deg en skikkelig boost til motivasjonen. Du frigjør ettermiddagen og kveldene, slik at du kan gjøre andre ting. Det er mer stille om morgenen, og du kan bruke løpeturen til å tenke igjennom dagen som kommer. Det kan være ren meditasjon å løpe om morgenen! Du er uthvilt og har forhåpentligvis masse energi du kan bruke på løpeturen.

Motivasjon for maraton under 4 timer

Når du trener for maraton under 4 timer, vil løpetreningen du legger ned i forkant være den beste måten du kan holde deg motivert. For å strukturere denne treningen bør du følge et fleksibelt treningsprogram som hjelper deg med å balansere treningsmengde og intensitet på løpetreningen du gjennomfører.

Å vite at du har trent optimalt i forkant av maraton vil gjøre deg trygg på at du greier å løpe maraton under 4 timer, og gjøre deg enda mer motivert for å prestere best mulig når du konkurrerer.

Relaterte artikler:

Treningsprogram maraton under 4 timer

Hvor mye trening for å løpe maraton under 4 timer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *