Motivasjon for å begynne å trene

0
454
Motivasjon for å begynne å trene
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Motivasjon for å begynne å trene. Lær mer om hva du kan gjøre for å motivere deg for å begynne å trene, og hva du kan gjøre for å opprettholde motivasjonen.

Motivert for å begynne å trene

Motivasjon er drivkraften for alt, ikke bare trening, og er helt nødvendig for at du skal få utrettet noe. De fleste av oss har helt sikkert i en eller annen grad hatt eller har en motivasjon for å begynne å trene, men i hvilken grad vi har greid å holde på denne motivasjonen kan variere mye. Motivasjon er ferskvare og noe du må jobbe for å oppnå og opprettholde.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du skal få motivasjon for å begynne å trene, og hva du kan gjøre for å opprettholde motivasjonen på sikt.

Velg en treningsform du synes er motiverende

Du må velge treningsform du synes er motiverende, eller en måte å trene på som du tror du kan fortsette med på sikt. Dette er viktig, selv om det er ingen krise om du etter en stund finner ut at du vil trene noe helt annet. Hva du liker å trene kan forandre seg på sikt. Husk at trening du ikke kan fordra nå, kan være trening du får et lidenskapelig forhold til på sikt. Test ut og finn ut hvilken treningsform som passer for deg. Ikke la deg stoppe av at treningen går litt tungt i begynnelsen. Det vil være naturlig dersom du er dårlig trent eller har liten eller ingen erfaring med treningen du ønske å gjennomføre fra før av.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


Sett deg mål med treningen

Mål er viktig for at du skal ha noe å se frem til og ønsker å oppnå på sikt. Sett deg et spesifikt mål som er enkelt å måle om du har nådd. Sett deg ambisiøse, men likevel realistiske mål. Tidsbestemme målene du setter deg. Eksempel på mål kan være at du ønsker å gå ned i vekt. Vær konkret med hvilken vekt du ønsker å oppnå, og når du har som mål å ha vekten du ønsker. Vær realistisk. Ønsker du å trene løping, kan du ha som mål å fullføre en bestemt distanse, eller løpe distansen på en bestemt tid. Dersom målet ditt er å komme i form, må du være mer spesifikk på hva du legger i begrepet, ellers vil det være vanskelig å måle, utover det at det at du føler at du har blitt i bedre form eller ikke.

Start treningen der du er formmessig

Når du er topp motivert for å trene, er det fort gjort at du trener for mye og for hardt. Svært få greier å trene veldig lenge på denne måten, heller ikke de som har trent lenge. Mange som gjør det vil før eller senere miste mye av motivasjonen, og til slutt kutte ut treningen. Å trene for mye og for hardt kan i verste fall føre til skader. For å unngå det må du ta utgangspunkt i eget formnivå, og ha en gradvis økning i treningsmengde og intensitet. Vær ærlig med deg selv når du skal bestemme ditt formnivå. Det vil sikre deg en best mulig formutvikling, og redusere risikoen for skader. Å trene på denne måten er motiverende, fordi du trener i takt med hva det kroppen tåler av treningsbelastning.

Trene med lav intensitet

Dersom du har liten eller ingen erfaring med trening fra før, kan det være motiverende og skånsomt for kroppen å trene med lav intensitet. Selv eliteutøvere har en hovedvekt av trening med lav intensitet, og effekten du har av denne type trening vil være meget god. Trening med lav intensitet reduserer også skaderisikoen, noe som er viktig for deg enten du er nybegynner eller mer erfaren. Etter hvert når du blir mer vant til å trene, kan du legge inn korte økter med høyere intensitet.

Variere hvordan du trener

Variasjon vil i seg selv være motiverende når du skal begynne og trene. Gjør treningen mer lystbetont med å variere hva du trener, hvordan og med hvilken intensitet. Trener du løping, bør du også variere med hvor du løper og på hvilket underlag.

Skaff deg en heiagjeng

Annonsere blant venner og slektninger at du skal begynne å trene. Det kan være en viktig motivasjon for deg at du har noen som kan oppmuntre og drive deg videre når motivasjonen ikke er på topp.

Motivasjon til å begynne å trene

Med enkle grep kan du få motivasjon til å begynne å trene. Når du skal velge treningsform, bør du ikke være for bastant med tanke på hva du ikke ønsker å trene, fordi det kan endre seg på sikt. Det er helt avgjørende for din motivasjon at du starter treningen med utgangspunkt i ditt formnivå, og har en progresjon som hele tiden er i takt med at kroppen gradvis tåler større belastning. Variere treningen så godt det lar seg gjøre, så vil det gjøre treningen enda mer lystbetont.

Relaterte artikler:

15 måter å holde motivasjonen for løping oppe

Treningsmotivasjon for nybegynnere

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

BOWFLEX SELECTTECH 552I

SPAR 

1000,-