Beregne distanse på pyramideintervall
Beregne distanse på pyramideintervall
2. januar 2019
16 km rolig løping
16 km rolig løping
2. januar 2019
Motbakketrening med SpurtCoach

Stock.adobe.com

Motbakketrening med SpurtCoach

Motbakketrening med SpurtCoach. Lær mer om hvordan du kan bruke SpurtCoach når du skal trene i motbakker.

Bruke SpurtCoach når du skal trene i motbakker

Motbakketrening kan være meget effektiv trening for løpere, der du får trent opp styrke, utholdenhet, hurtighet og løpeteknikk, for bedre løpsøkonomi. For å beregne hvor lange og med hvilken fart du kan gjennomføre motbakketrening, kan du bruke SpurtCoach. Løpekalkulatoren lar deg raskt og enkelt beregne tid, fart og distanse.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du kan bruke verktøyet SpurtCoach når du skal planlegge og gjennomføre motbakketrening.

Fart når du trener i motbakker

Når du gjennomfører motbakketrening, kan det være interessant å vite med hvilken fart du skal gjennomføre treningen. Fart beregner du enkelt i SpurtCoach, ved at du legger inn tiden du ønsker å bruke på intervallet du skal løpe i motbakken og lengden eller distansen. Ønsker du å løpe motbakkeintervall på 30 sekunder i motbakke, og lengden på intervallet er 100 meter, blir gjennomsnittsfarten du må holde 5 minutter per km. Det blir da gjennomsnittsfarten du har som mål å holde når du løper motbakkeintervaller. Det er viktig å understreke at beregningene du gjør i SpurtCoach må ses i sammenheng med hvilket formnivå du er på. Når du skal beregne med hvilken fart du skal gjennomføre motbakketreningen, må det være i samsvar med ditt formnivå. For at du skal ha noe å strekke deg etter, kan du ha en måltid på fart som er noen sekunder raskere enn den du greier i dag på en gitt distanse i motbakker.

Beregne tid, distanse og fart i SpurtCoach

Fart og intensitet når du trener i motbakker

Farten du har som mål å holde når du gjennomfører motbakketrening, må være i samsvar med intensiteten du tenker holde når du trener i motbakker. Er målet å trene med moderat til hard intensitet i motbakker, vil farten være etter denne intensiteten. Det er intensiteten som alltid bør være styrende. Etter hvert når du blir i bedre form, vil farten øke.

Tid når du trener i motbakker

Tid beregner du enkelt i SpurtCoach ved å legge inn fart og distanse. En måte du kan få estimert riktig på en gitt distanse i motbakker, er å finne farten din på en gitt distanse nå. Hvis du løper med en gjennomsnittsfart på 4:30 opp en motbakke på 250 meter, vil det tilsvare en tid på ca 1 minutt og 8 sekunder. Da har du tid og fart som er i samsvar med ditt nåværende formnivå. Dersom du setter deg et mål som er å løpe samme distanse på 1 minutt, har du et realistisk mål du kan strekke deg etter.

Distanse når du trener med SpurtCoach

Distanse regner du enkelt ut ved å legge inn ønsket tid og fart du tenker holde opp bakken. Dersom du ønsker å gjennomføre motbakkeintervall på 1 minutt opp en bakke, med en fart på 4 minutter per km, vil du tilbakelegge en distanse på 250 meter. For at du skal vite hva som er ditt nåværende formnivå tester du ut med hvilken fart du greier å løpe en gitt distanse, så setter du deg et realistisk mål for hvilken distanse du skal tilbakelegge en stykke frem i tid, ved at du øker gjennomsnittsfarten gradvis for hver motbakketrening du gjennomfører.

Motbakketrening med SpurtCoach

Motbakketrening kan bli en motiverende form for trening når du bruker SpurtCoach for å estimere tid, distanse og fart. Det forutsetter at du setter deg ambisiøse, men likevel realistiske mål for hvilken fart du greier å holde over en gitt distanse. Pass på at du hele tiden lar intensiteten du ønsker å holde være styrende når du trener i motbakker, og du vil se at farten vil øke etter hvert.

Relaterte artikler:

Hvordan trene med SpurtCoach

Fartstrening med SpurtCoach

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *