Motbakketrening for nybegynnere

0
128
Motbakketrening for nybegynnere

Lær mer om hvordan du som nybegynner kan trene løping i motbakker, som effektiv trening for å bli en sterkere, raskere og mer utholdende løper.

Hvorfor nybegynnere bør trene i motbakker

Motbakketrening kan være en effektiv og skånsom måte å trene opp aerob kapasitet for løpere på alle formnivå. For nybegynnere som har lite eller ingen erfaring med trening med høyere intensitet, kan motbakketrening faktisk være mer skånsomt for beina enn mer tradisjonell intervalltrening på flatmark. Farten er mindre når du trener bakkeintervaller, og dermed blir belastningen på beina mindre. Effekten av å trene i motbakker blir like god, fordi du raskt kommer opp i intensiteten du ønsker når du gjennomfører motbakketrening.

Hvordan nybegynnere kan trene i motbakker

Det kan være smart for nybegynnere å starte med kortintervaller i motbakke, for at motbakketreningen ikke skal bli for krevende. Finn en motbakke med 5-7 graders helning, med en lengde på 30-100 meter. Gjennomføre bakkeintervallene progressivt ved at du øker intensiteten gradvis gjennom hele intervallet. Jogge ned igjen som pause, og start umiddelbart på nytt intervall når du er nede igjen.

Motbakketrening for nybegynnere

I tillegg til å trene opp hurtighet, styrke og utholdenhet, kan motbakketrening for nybegynnere også være effektivt med tanke på å trene opp løpeteknikk for bedre løpsøkonomi. Det er det lettere å trene i motbakker, ved at du automatisk har et kortere løpesteg med høyere frekvens, noe som gjør det lettere å løpe med riktig teknikk.

Relaterte artikler:

Enkel intervalltrening

Progressiv intervalltrening for løpere