Motbakkeintervall på tredemølle

0
34
Motbakkeintervall på tredemølle

Motbakkeintervaller på tredemølle kan være effektiv trening du kan kombinere med løping ute, og et godt alternativ når du trener løping om vinteren. Lær hvordan!

Trene motbakkeintervaller på tredemølle

De aller fleste tredemøller til hjemmebruk og de du finner på treningsstudioer, har elevasjon, som vil si at det er mulig å legge inn stigning på tredemølla. På noen møller kan du stille inn inntil 15 prosent stigning. Det gjør det mulig for deg å gjennomføre motbakketrening med motbakkeintervaller. Motbakkeintervaller kan øke din aerobe utholdenhet og kapasitet, og gjøre deg til en sterkere og raskere. Å trene motbakkeintervaller på tredemølle kan være et godt alternativ om vinteren, når det er glatt og isete føre ute. Motbakkeintervaller på tredemølle kan du kombinere med annen variert løpetrening, både ute og på mølla.

Hvordan trene motbakkeintervall på tredemølle

På de aller fleste møller finnes det forhåndsdefinerte treningsprogrammer. Du kan enten velge en kupert løype blant disse programmene, eller trene rene motbakkeintervaller med en stigning på 5-7 prosent på tredemølla. Trener du i en løype på mølla med kupert terreng, kan du øke intensiteten i motbakkene, hvis ikke mølla allerede har dette programmert. Når du skal trene motbakkeintervaller på tredemølle, velger du lengde og fart på intervallet, tilsvarende moderat til hard intensitet. Pass på at du ikke har for høy fart på mølla når du trener motbakkeintervaller. Det kan øke risikoen for at du faller av tredemølla. Gjennomføre ønsket antall repetisjoner på motbakkeintervallene, og ha tilpassede pauser mellom hvert intervall.

Relaterte artikler:

Løping på tredemølle om vinteren

Løping på tredemølle