Mineraler i mat

0
152
Mineraler i mat
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Kroppen din trenger visse mineraler for å bygge sterke bein og tenner, og gjøre maten du spiser om til energi. Lær mer om mineraler i mat.

Mineraler

Kroppen din trenger visse mineraler for å bygge sterke bein og tenner og gjøre maten du spiser om til energi. Som med vitaminer, bør et sunt og balansert kosthold gi alle mineralene som kroppen din trenger for å fungere ordentlig. Essensielle mineraler inkluderer kalsium, jern og kalium. Imidlertid er det mange flere mineraler som kroppen din trenger for å fungere, inkludert:

  • betakaroten
  • magnesium
  • fosfor
  • silisium
  • natrium
  • svovel

Kalsium

Det er mer kalsium i kroppen din enn noe annet mineral. Kalsium er med på å bygge sterke bein og tenner og regulere hjertet.

Gode ​​kalsiumkilder inkluderer:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

meieriprodukter – som melk, ost og smør
grønne bladgrønnsaker – som brokkoli og kål
forsterkede soyaprodukter
forsterkede frokostblandinger – inkludert brød
fisk der du spiser beinene – for eksempel ansjos og sardiner

Jern

Jern hjelper kroppen din med å lage røde blodlegemer til å føre oksygen rundt i kroppen din. Hvis du ikke har nok jern i kostholdet ditt, risikerer du å utvikle jernmangelanemi.

Gode ​​jernkilder inkluderer:

  • kjøtt – som storfekjøtt og lever
  • bønner
  • nøtter
  • tørket frukt – for eksempel tørkede aprikoser
  • fullkorn – som brun ris
  • forsterkede frokostblandinger
  • mest mørkegrønne bladgrønnsaker – for eksempel brønnkarse og krøllete grønnkål

Kalium

Kalium hjelper kroppen med å kontrollere væskebalansen og bidrar til at hjertet er sunt og fungerer som det skal.

Gode ​​kaliumkilder inkluderer:

  • frukt – for eksempel bananer
  • noen grønnsaker – som brokkoli, pastinakk og rosenkål
  • nøtter og frø
  • fisk og skalldyr
  • kjøtt

Sporelementer

Sporelementer er også viktige næringsstoffer, men du trenger dem i mindre mengder enn vitaminer og mineraler. Viktige sporstoffer inkluderer jod og sink. Imidlertid er det mange flere elementer kroppen din trenger for å fungere, inkludert:

  • boron
  • krom
  • kobolt
  • kobber
  • molybden
  • mangan
  • nikkel
  • selen

Jod

Jod hjelper kroppen din med å lage skjoldbruskkjertelhormonene som holder cellene og metabolismen oppe. Siden jod er et sporelement som hovedsakelig finnes i sjøvann, bergarter og noen jordsmonn, inkluderer gode matkilder:

  • fisk og skalldyr
  • noen grønnsaker og korn – selv om dette avhenger av jordtypen der de dyrkes

Sink

Sink hjelper kroppen din:

  • lage nye celler og enzymer
  • behandle karbohydrat, fett og protein i maten
  • med helbredelse av sår

Gode ​​matkilder til sink inkluderer:

  • kjøtt
  • skalldyr
  • meieriprodukter
  • kornprodukter – for eksempel hvetespirer og fullkornsbrød

Relaterte artikler:

Mineraler i mat

Hva bruker kroppen mineraler til

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!