HØSTTURER!

OPPTIL 40%

RABATT!


Mineraler i kroppen

Kroppen din trenger visse mineraler for å bygge sterke bein og tenner og gjøre maten du spiser om til energi. Lær mer om mineraler i kroppen.

Som med vitaminer, bør et sunt, balansert kosthold gi alle mineralene kroppen din trenger for å fungere skikkelig. Viktige mineraler inkluderer kalsium, jern og kalium. Imidlertid er det mange flere mineraler kroppen din trenger for å fungere, inkludert:

  • betakaroten
  • magnesium
  • fosfor
  • silisium
  • natrium
  • svovel

Kalsium

Det er mer kalsium i kroppen din enn noe annet mineral. Kalsium bidrar til å bygge sterke bein og tenner og regulere hjerterytmen.

Gode ​​kalsiumkilder inkluderer:

  • meieriprodukter – som melk, ost og smør
  • grønne bladgrønnsaker – som brokkoli og kål
  • forsterkede soyaprodukter
  • forsterket frokostblanding – inkludert brød
  • fisk der du spiser beinene – som ansjos og sardiner

Jern

Jern hjelper kroppen din med å lage røde blodlegemer til å transportere oksygen rundt i kroppen din. Hvis du ikke har nok jern i kostholdet ditt, risikerer du å utvikle jernmangelanemi. Gode ​​jernkilder inkluderer:

  • kjøtt – som biff og lever
  • bønner
  • nøtter
  • tørket frukt – for eksempel tørkede aprikoser
  • fullkorn – for eksempel brun ris
  • forsterket frokostblanding
  • de fleste mørkegrønne bladgrønnsaker, som brønnkarse og krøllete grønnkål

Kalium

Kalium hjelper kroppen med å kontrollere væskebalansen og holder hjertet sunt og fungerer som det skal. Gode ​​kilder til kalium inkluderer:

  • frukt – for eksempel bananer
  • noen grønnsaker – som brokkoli, pastinakk og rosenkål
  • linser
  • nøtter og frø
  • fisk og skalldyr
  • kjøtt

Sporstoffer

Sporelementer er også viktige næringsstoffer, men du trenger dem i mindre mengder enn vitaminer og mineraler. Viktige sporstoffer inkluderer jod og sink. Imidlertid er det mange flere stoffer kroppen din trenger for å fungere, inkludert:

  • bor
  • krom
  • kobolt
  • kobber
  • molybden
  • mangan
  • nikkel
  • selen
  • jod

Jod hjelper kroppen din med å lage skjoldbruskkjertelhormonene som holder cellene og stoffskiftet sunt. Siden jod er et sporstoff som hovedsakelig finnes i sjøvann, bergarter og noen jordsmonn, inkluderer gode matkilder:

  • fisk og skalldyr
  • noen grønnsaker og korn – selv om dette avhenger av jordtypen der de dyrkes

Sink

Sink hjelper kroppen din:

  • lage nye celler og enzymer
  • behandle karbohydrat, fett og protein i maten
  • med helbredelse av sår

Gode ​​matkilder til sink inkluderer:

  • kjøtt
  • skalldyr
  • meieriprodukter
  • frokostblandinger – som hvetekim og fullkornsbrød

Relaterte artikler:

Hva er mineraler

Mineraler og sporstoffer

Om forfatteren

Av Spurt