Midjemål menn

0
424
Midjemål menn
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

‘Midje til hofte forholdet’ (MHF) er en av flere målinger du kan bruke for å se om du er overvektig, og om overvekten kan utgjøre en helsefare.

Midje-til-hofte-forhold (MHF)

I motsetning til kroppsmasseindeksen (BMI), som beregner forholdet mellom vekt og høyde, måler MHF forholdet mellom midjeomkrets og hofteomkrets. Det avgjør hvor mye fett som er lagret i midjen, hoftene og rumpa.

Ikke all overflødig vekt er den samme når det gjelder helserisikoen. Mennesker som bærer mer vekt rundt midjen (en epleformet kropp) har høyere risiko for hjertesykdom, type 2-diabetes og for tidlig død enn de som bærer mer av vekten i hoftene og lårene (en pæreformet kropp). Selv om BMI er innenfor normalområdet, kan det likevel være økt risiko for sykdom.

Midje til hofte forhold

Ifølge Verdens helseorganisasjon (WHO) er en sunn MHF:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


  • 0,9 eller mindre hos menn
  • 0,85 eller mindre for kvinner
HelserisikoKvinnerMenn
Lav0.80 eller lavere0.95 eller lavere
Moderat0.81–0.850.96–1.0
Høy0.86 eller høyere1.0 eller høyere

Hos både menn og kvinner øker en WHR på 1,0 eller høyere risikoen for hjertesykdommer og andre forhold som er knyttet til å være overvektige.

Måter å beregne ‘midje til hofte forholdet’ (MHF)

Du kan finne ut MHF på egen hånd, eller legen din kan gjøre det for deg. Slik måler du det selv:

  • Stå rett opp og pust ut. Bruk et målebånd for å sjekke avstanden rundt den minste delen av midjen, rett over magen. Dette er midjeomkretsen din.
  • Mål deretter avstanden rundt den største delen av hoftene – den bredeste delen av rumpa. Dette er hofteomkretsen din.
  • Beregn MHF ved å dele midjeomkretsen på hofteomkretsen.

Hva er fordelene ved å bruke denne metoden?

MHF er en enkel, billig og nøyaktig måte å se hvor mye kroppsfett du har. Det kan også bidra til å forutsi risikoen for hjertesykdommer og diabetes. Noen få studier antyder at MHF er enda mer nøyaktig enn BMI, for å forutsi risikoen for hjerte- og karsykdommer og for tidlig død. For eksempel viste en studie fra 2015 med mer enn 15 000 voksne at en høy MHF var knyttet til økt risiko for tidlig død – selv hos personer med normal BMI. Denne metoden kan være spesielt nyttig i visse grupper mennesker. For eksempel kan MHF være et bedre mål for overvekt hos eldre voksne hvis kroppssammensetning har endret seg.

Hva er ulempene ved å bruke denne metoden?

Det er enkelt å gjøre feil når du sjekker MHF, fordi du må ta to separate målinger. Og det kan være vanskelig å få en nøyaktig måling av hoftene. MHF kan også være vanskeligere å tolke enn midjeomkrets – en annen måling av abdominal fedme. Du kan ha en høy MHF fordi du har fått vekt rundt magen. Eller kanskje du ganske enkelt har fått mer muskler rundt hoftene etter trening. Enkelte mennesker vil ikke kunne få et nøyaktig tiltak ved å bruke MHF, inkludert de som er kortere enn 1,4 meter og de som har en BMI på 35 eller høyere. MHF anbefales heller ikke til bruk hos barn.

Relaterte artikler:

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

BOWFLEX SELECTTECH 552I

SPAR 

1000,-