Mettende mat med få kalorier

0
231
Mettende mat med få kalorier
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Helt siden fett ble demonisert, begynte folk å spise mer sukker og bearbeidet mat i stedet. Som et resultat har hele verden blitt fetere og sykere.

Mettende mat med få kalorier

Studier viser nå at fett, inkludert mettet fett, ikke er så ille som det har blitt fremstilt. Alle slags sunne matvarer som inneholder fett har nå kommet kommet inn i varmen igjen.

Her er 10 fettfattige matvarer som er utrolig sunne og næringsrike.

Avokado

Avokadoen er forskjellig fra de fleste andre frukt. Mens de fleste frukt hovedsakelig inneholder karbohydrater, inneholder avokado mye fett. Avokado består av 77% fett, etter kalorier, noe som gjør dem enda høyere i fett enn de fleste animalske matvarer. Den viktigste fettsyren er et enumettet fett kalt oljesyre. Dette er også den dominerende fettsyren i olivenolje, forbundet med ulike helsemessige fordeler.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


Ost

Ost er utrolig næringsrik. Dette er fornuftig, gitt at en hel kopp melk brukes til å produsere en eneste tykk osteskive. Det er en flott kilde til kalsium, vitamin B12, fosfor og selen, og inneholder alle slags andre næringsstoffer. Den er også veldig rik på protein, med en enkelt tykk osteskive som inneholder 6,7 gram protein, samme som et glass melk.

Mørk sjokolade

Mørk sjokolade er en av de sjeldne helsekostene som smaker utrolig godt. Sjokoladen inneholder mye fett, rundt 65% av kaloriene. Mørk sjokolade har 11% fiber og inneholder over 50% av dagsbehovet for jern, magnesium, kobber og mangan. Mørk sjokolade er også full av antioksidanter. Bare sørg for å velge mørk sjokolade av høy kvalitet, med minst 70% kakao.

Hele egg

Hele egg pleide å bli ansett som usunne fordi eggeplommene inneholder mye kolesterol og fett. Ett enkelt egg inneholder 212 mg kolesterol, som er 71% av det anbefalte daglige inntaket. I tillegg er 62% av kaloriene i hele egg fra fett. Imidlertid har nye studier vist at kolesterol i egg ikke påvirker kolesterolet i blodet, i alle fall ikke hos de fleste. Hele egg er fulle av vitaminer og mineraler. De inneholder litt av nesten hvert eneste næringsstoff vi trenger.

Fet fisk

Et av få produkter som folk flest er enige om er sunt, er fet fisk. Dette inkluderer fisk som laks, ørret, makrell, sardiner og sild. Disse fiskene er fulle av hjertesunne omega-3 fettsyrer, proteiner av høy kvalitet og alle slags viktige næringsstoffer. Studier viser at folk som spiser fisk har en tendens til å være mye sunnere, med lavere risiko for hjertesykdom, depresjon, demens og alle slags vanlige sykdommer.

Nøtter

Nøtter er utrolig sunne. De inneholder mye sunt fett og fiber, og er en god plantebasert proteinkilde. Nøtter er også høye i vitamin E og lastet med magnesium, et mineral som de fleste ikke får nok av. Studier viser at folk som spiser nøtter har en tendens til å være sunnere, og har lavere risiko for ulike sykdommer. Dette inkluderer overvekt, hjertesykdom og diabetes type 2. Sunne nøtter inkluderer mandler, valnøtter, macadamia nøtter og mange andre.

Chiafrø

Chiafrø oppfattes vanligvis ikke som en «fet» mat. Imidlertid inneholder 28 gram chiafrø 9 gram fett. Tatt i betraktning at nesten alle karbohydrater i chiafrø er fiber, kommer flertallet av kaloriene i dem fra fett. Chiafrø kan også ha mange helsemessige fordeler, som å senke blodtrykket og ha betennelsesdempende effekter.

Ekstra virgin olivenolje

En olje som nesten alle er enige om at er sunn, er ekstra virgin olivenolje. Dette fettet er en viktig del av middelhavsdietten, som har vist seg å ha mange helsemessige fordeler. Ekstra virgin olivenolje inneholder vitamin E og K, og er full av kraftige antioksidanter.

Kokosnøtt og kokosnøttolje

Kokosnøtter og kokosnøttolje er de rikeste kildene til mettet fett på planeten. Omtrent 90% av fettsyrene i dem mettede. Likevel, populasjoner som konsumerer store mengder kokosnøtt, har ikke høye nivåer av hjertesykdom, og har god helse. Kokosnøttfett er annerledes enn de fleste andre fettstoffer, og består stort sett av mellomkjedede fettsyrer. Disse fettsyrene metaboliseres annerledes og går rett til leveren der de kan bli omgjort til ketonlegemer. Studier viser at fett fra kokosnøtter demper appetitten, hjelper folk å spise færre kalorier, og kan øke metabolismen med opptil 120 kalorier per dag.

Fett yoghurt

Naturell yoghurt er utrolig sunt. Den har alle de samme viktige næringsstoffene som andre melkeprodukter med høyt fettinnhold. Naturell yoghurt er også full av sunne, probiotiske bakterier, som kan ha god effekt på helsen din. Studier viser at yoghurt kan føre til store forbedringer i fordøyelseshelsen, og kan til og med bidra til å bekjempe hjertesykdommer og overvekt.

Relaterte artikler:

Sunt fett og sunne oljer for deg som trener

Sunn mat som metter

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!