Metallsmak i munnen ketose

0
647
Metallsmak i munnen ketose
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

MASTERFIT TP 300

7999,-


«Keto-ånde» kan være en uønsket bivirkning av ketose. Lær mer om hvordan du kan unngå metallsmak i munnen når du er i ketose.

Metallsmak i munnen ketose

Å endre kostholdet ditt og øke fysisk aktivitet kan hjelpe deg med å nå vekttapmålene dine. Men å endre kostholdet innebærer ikke bare en reduksjon av kalorier. Det innebærer også å endre på typer mat du spiser, noe som kan gi visse bivirkninger i tillegg til vekttap.

Det ketogene kostholdet (eller keto-kostholdet) er et fettrikt kosthold, med moderat proteininnhold og lite karbohydrater, som er designet for å hjelpe deg med å oppnå ketose. Dette er en naturlig metabolsk tilstand som oppstår når du ikke får i deg nok karbohydrater for energi og kroppen din begynner å brenne fett som drivstoff.

Mens det ketogene kostholdet og andre lavkarbo-dietter kan hjelpe deg med å gå ned i vekt raskere, er «keto ånde» en uønsket bivirkning av ketose. Her er hva du trenger å vite om keto-ånde, inkludert symptomer, og hvordan du kan bli kvitt den.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


Når du er i ketose, kan det gi en distinkt metallsmak eller lukt i munnen forskjellig fra vanlig, dårlig ånde. Noen mennesker beskriver keto-ånde som å ha en metallisk smak i munnen. I tillegg til en merkelig smak i munnen, kan keto-ånden lukte fruktig, eller ha en sterk lukt som ligner neglelakkfjerner.

Hva forårsaker keto ånde?

For å forstå årsaken til keto-ånde, er det viktig å forstå hvordan metabolismen fungerer. Kroppen din får energi fra en rekke matkilder, inkludert karbohydrater, fett og proteiner. Normalt vil kroppen først bryte ned karbohydrater eller glukose for energi, og deretter fett. Siden det ketogene kostholdet og andre lavkarbo-dietter bevisst begrenser inntaket av karbohydrater, blir kroppen din tvunget til å bruke fettlagrene som energi, når glukoselagrene har tømt seg. Ketose oppstår når kroppen din bryter ned fett som energi. Fettsyrer blir deretter omdannet til ketoner, som er naturlige kjemikalier som kroppen produserer når du forbrenner fett som energi. Disse inkluderer beta-hydroksybutyrat, acetoacetat og aceton. Ketoner er vanligvis ufarlige og frigjøres fra kroppen gjennom utpust og vannlating. Siden aceton er en ingrediens i neglelakk, kan pust som lukter som neglelakkfjerner indikere en tilstand av ketose.

Hvor lenge varer keto-ånde?

Noen mennesker på det ketogene kostholdet opplever aldri keto-ånde. For de som gjør det, kan lukten være plagsom. Men keto-ånde er midlertidig. Du kan merke en endring i pusten i løpet av dager eller en uke etter at du har startet en lavkarbo-diett. Lukten vil imidlertid avta hvis kroppen din tilpasser seg et lavere inntak av karbohydrater. Dette kan ta et par uker, og det er noen få ting du kan gjøre for å friske opp pusten i løpet av denne perioden.

Kjerringråd mot keto-ånde

Her er noen enkle tips for å redusere dårlig ånde mens kroppen din tilpasser seg et lavkarbo kosthold.

Øk vanninntaket

Sammen med utånding, skyller kroppen aceton og ketoner fra systemet gjennom vannlating. Hold deg hydrert og drikk vann hele dagen for å øke vannlating. Dette hjelper med å spyle ketoner vekk fra kroppen din og forbedrer ånden. Å drikke mer vann kan også hjelpe til med vekttapmålene dine.

Spis mindre proteiner

Mens protein er viktig på et lavkarbo-kosthold, kan det å spise for mye protein gi dårlig ånde. Når kroppen din bryter ned protein, produserer den ammoniakk. Dette er et annet biprodukt av metabolisme eliminert ved vannlating og utpust. Ammoniakk kan også skape en sterk lukt og forårsake dårlig ånde. Å redusere proteininntaket og øke forbruket av sunt fett (avokado, nøtter, olivenolje), kan forbedre ånden uten å tvinge deg til å gå ut av dietten.

God munnhygiene

Å pusse tennene to ganger om dagen og bruke tanntråd daglig, eliminerer kanskje ikke keto-ånden, men denne fremgangsmåten kan redusere lukten fra munnen. Bakterier kan samle seg i munnen og i mellom tennene når du pusser eller flosser regelmessig. Siden bakterier også utløser dårlig ånde, kan dårlig tannhygiene forverre keto-ånden.

Øke karboinntaket noe

En liten økning i karbohydratinntaket kan også eliminere keto-ånde. Hvis du vil være i en tilstand av ketose, må du bare øke den daglige mengden karbohydrater med en liten mengde. La oss si at du spiser 15 gram karbohydrater om dagen. Forsøk å øke inntaket til 20 gram per dag for å se om ånden blir bedre. Bruk deretter en ketonpustanalysator for å måle ketonnivået. Å overvåke ketonnivået er nøkkelen til å vite om du fremdeles er i ketose etter å ha økt karbohydrater.

Relaterte artikler:

Streng ketose diett

Hvordan vet man at man er i ketose

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!