Mest effektive mageøvelser

0
22
Mest effektive mageøvelser
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Den gode nyheten er at alle har magemuskler, uansett hvor godt du kan se dem eller ikke. Lær mer om de mest effektive mageøvelsene.

Hvorfor er magemuskler viktig?

Har du noen gang lurt på hvorfor sit-ups ble en så populær øvelse? Det blir ofte sagt at formålet med magemusklene er å bøye ryggraden. Som et resultat tror mange at ved å skape en «crunch» lignende bevegelse, vil du bygge magemuskulaturen din slik naturen hadde til hensikt. Det er en sannhet med modifikasjoner, fordi magemusklene hjelper også til med:

  • Å lage bevegelse: Hvis du står oppreist og bøyer deg fremover i livet så fort du kan – som en bokser som dukker for et slag – vil du føle at magemusklene aktiveres.
  • Motvektbevegelse: Hvis du lener deg bakover når du står, vil du igjen føle at magemusklene aktiveres, men denne gangen på en annen måte. Magen din gjør det motsatte av det anatomibøkene forteller deg. I stedet for å bøye ryggraden, kjemper disse musklene mot forlengelsen av ryggraden for å forhindre at du faller.
  • Motstå bevegelse: Se for deg at du står oppreist med armene dine rett ut i skulderhøyde, hendene låst sammen. Hvis en venn skulle skyve armene til den ene siden, hvordan ville du stå i mot denne bevegelsen? Med magemusklene.

Med den mest effektive treningen for magemusklene, er det viktig å utfordre hele kjernen gjennom forskjellige former for bevegelser. Det er fordi nesten hver bevegelse du gjør – både under treningsøktene og i ditt daglige liv – engasjeres kjernen din.

Hva er de mest effektive mageøvelsene?

Det er det ultimate spørsmålet for treningsfanatikere: Hva er den beste treningen? I 2001 sponset American Council on Exercise (ACE) forskning for å finne svaret en gang for alle. I rangeringen av 13 av de vanligste ab-øvelsene tok sykkelcrunch topplasseringen basert på aktivering av magemusklene. Kapteinstolen tok andreplassen.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Sykkelcrunch

  • Legg deg på ryggen med hendene bak hodet, albuene ut.
  • Løft hodet, nakken og skuldrene fra gulvet ved å engasjere magen.
  • Vri til venstre side, bøy høyre kne inn mot brystet mens du tar venstre albue for å møte den.
  • Gå tilbake til midten og gjenta med motsatt arm og ben.

Kapteinstol

  • Sett deg opp i stolen med ryggen presset mot rygglenet, armene og albuene på armlenene (for å støtte kroppsvekten din), hendene griper håndtakene og bena strukket rett ned.
  • Derfra trekker du knærne opp mot brystet, og engasjerer magemusklene i prosessen.
  • For å fullføre bevegelsen, strekk beina tilbake til startposisjon og gjenta.

Relaterte artikler:

Mageøvelser hjemme

Mageøvelser for nybegynnere

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!