Melkesyre i beina hele tiden

0
36
Melkesyre i beina hele tiden
Foto: Adobe Stock

Når det ikke er tilstrekkelig oksygen, bryter kroppen ned glukose uten oksygen, noe som resulterer i melkesyre under eller etter trening.

Melkesyre i beina

Melkesyre er ofte et resultat av normal metabolisme. Oksygen i blodet er nødvendig for å omdanne glukose til energi. Når det ikke er tilstrekkelig oksygen, bryter kroppen imidlertid glukose uten oksygen, noe som resulterer i melkesyre. Melkesyre, eller laktat, bygger seg opp i mange vev, inkludert muskler, og kommer deretter inn i blodomløpet. Kroppen kan bruke små mengder laktat som energi.

Folk opplever ofte høye nivåer av melkesyre under eller etter anstrengende trening. Dette kalles treningsindusert eller treningsrelatert hyperlaktatemi. En opphopning av melkesyre kan få musklene til å føle ømhet eller tretthet. Leveren vil vanligvis bryte ned overflødig laktat i blodet. Noen helsemessige forhold kan øke melkesyreproduksjonen eller redusere kroppens evne til å fjerne laktat fra blodet. Dette kan resultere i en mer alvorlig opphopning av laktat, som legene omtaler som melkesyre acidose.

Artikkelen fortsetter under annonsenSommerdeal - 70% rabatt!

Denne artikkelen gir tips for å forhindre og redusere treningsindusert hyperlaktatemi.

Forebygging av treningsindusert hyperlaktatemi

Å drikke mye vann kan hjelpe kroppen til å bryte ned overflødig melkesyre. En opphopning av melkesyre i musklene under eller etter trening er ikke skadelig. Noen eksperter tror faktisk det kan være fordelaktig.

I små mengder kan melkesyre:

  • hjelpe kroppen med å absorbere energi
  • hjelpe kroppen med å forbrenne kalorier
  • øke utholdenhetsnivået

Imidlertid er det mange som opplever at muskelsmerter og kramper fra melkesyreoppbygging påvirker treningen deres negativt. Det er flere måter å forhindre treningsindusert hyperlaktatemi på følgende måte:

Drikke rikelig med vann

Å holde kroppen hydrert under trening gir den den beste oddsen for å bryte ned overflødig melkesyre. Folk kan sikre at de forblir hydrert ved å drikke mye vann.

Ta dype åndedrag

Kroppen begynner å produsere melkesyre når det er for lite oksygen som er nødvendig for å omdanne glukose til energi. Å puste dypt vil bidra til å levere oksygen til musklene, og dermed bremse produksjonen av melkesyre.

Redusere treningsintensitet

Når en person føler effekten av melkesyreoppbygging, kan de bremse og redusere intensiteten på treningen. Dette vil la oksygennivået i blodet komme seg.

Tøye etter en treningsøkt

Å lett tøye musklene etter en treningsøkt kan bidra til å lindre eventuelle brennende følelser eller kramper som melkesyreoppbygging kan forårsake.

Relaterte artikler:

Aerob og anaerob utholdenhet

Hva er anaerob utholdenhet

Annonse fra ICEIphone SE med opptil 2000 kr rabatt!

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her