Melatonin og vekttap

Utilstrekkelig søvn kan forstyrre optimal kroppsfunksjon og generell kondisjon. Hvis du har problemer med å sove, har du kanskje hørt at melatonin kan hjelpe, men hva med vektreduksjon?

Melatonin er et naturlig forekommende hormon i kroppen. Ifølge forskning kan melatonin ikke bare forbedre søvnmønstre, men har også andre potensielle positive effekter på kroppen. Det ser ut til at melatonin kan øke stoffskiftet, vekttap og gi beskyttelse for muskelvev.

For bedre å forstå hvordan et vanlig søvnhjelpemiddel kan hjelpe med fettreduksjon og styrke muskler, starter du med å lære hvordan melatonin fungerer i kroppen.

Melatonins rolle

Melatonin (noen ganger kalt “mørkehormonet”) skilles ut av pinealkjertelen i hjernen for å regulere døgnrytmen vår. Våre døgnrytme fungerer best når vi har vanlige søvnvaner. Det er også ganske følsomt for soloppgang og solnedgang.

Når det blir mørkt ute og nærmer seg sengetid, stimulerer hjernen vår frigjøringen av melatonin, noe som får oss til å føle oss slitne og trøtte. Melatonin når toppnivåer midt på natten mens vi sover. Når solen går opp, synker melatoninnivået, noe som signaliserer at kroppen våkner. Melatonin er hovedhormonet som regulerer døgnrytmen vår, og derfor er det viktig å gjøre noe med melatoninnivået hvis du har søvnproblemer.

Hjelper melatonin med å redusere kroppsfett?

Melatonin kan øke stoffskiftet og forbedre vår evne til å gå ned i vekt. For å prøve å bevise denne teorien, har forskere gjennomført en studie som undersøkte hvordan melatonin påvirket kroppssammensetning, lipidnivåer og glukosemetabolisme hos postmenopausale kvinner.

Overgangsalderen er en tid i livet hvor folk kan finne det vanskeligere å miste kroppsfett og få muskler. For den lille randomiserte studien ble 81 postmenopausale kvinner supplert med melatonin (1 mg eller 3 mg om natten) eller placebo i ett år. Resultatene av studien, som ble publisert i 2016, syntes å indikere at melatonintilskudd kan ha fordeler utover søvn.

Deltakernes kroppssammensetning ble målt ved bruk av en DXA -skanning før og etter prøveperioden. Blod ble trukket for å registrere grunnlinjen og sluttverdiene for hvordan melatonin påvirket leptin og adiponectin, samt insulinnivåer. Til sammen hjelper disse hormonene til å regulere kroppens metabolske prosesser (inkludert fettforbrenning og glukoseregulering).

Deltakerne som hadde blitt supplert med melatonin viste redusert fettmasse med 7% sammenlignet med placebogruppen. De var også i stand til å øke mager muskelmasse med 2,9% sammenlignet med placebodeltakerne. I tillegg økte nivåene av adiponectin betydelig (med 21%) i melatoningruppen.

Melatonin og mager muskelmasse

Melatonin har vist seg å øke den magre muskelmassen av postmenopausale kvinner. Andre undersøkelser har indikert at hormonet også beskytter idrettsutøvere mot muskelskader

Et balansert og beskyttende indre miljø er avgjørende for å bygge muskler. Oksidativt stress oppstår fordi det er en ubalanse eller kompromiss med normal kroppsfunksjon som svar på intens trening. Denne tilstanden kan føre til muskeltretthet og skade sammen med redusert energi.

Melatonin kan redusere treningsindusert oksidativt stress og gi et bedre miljø for muskelbeskyttelse og vekst. Det kan være fordi melatonin inneholder antioksidantegenskaper som potensielt kan redusere treningsindusert oksidativt stress.

I 2017 gjennomførte forskere en studie for å undersøke effekten av melatonin på kjemiske reaksjoner og muskelskade hos motstandstrente idrettsutøvere.4 I løpet av den korte randomiserte studien ble 24 idrettsutøvere supplert med enten melatonin (100 mg/dag-en mengde som er signifikant høyere enn det kroppen produserer naturlig hver dag) eller placebo.

I løpet av prøveperioden ble deltakerne pålagt å øke treningsintensiteten. Trening med høy intensitet kan føre til at kroppen frigjør kjemikalier som potensielt er skadelige for musklene og cellene våre. Forskerne utførte blodprøver for å kontrollere deltakernes nivå av disse kjemikaliene, samt enzymer og antioksidanter som er gunstig for muskelvekst.

Resultatene av studien antydet at:

  • Idrettsutøvere som supplerte med melatonin viste en økning i total antioksidantkapasitet for muskelbeskyttelse sammenlignet med placebogruppen.
  • Melatonintilskudd syntes å forhindre økning av kjemiske giftstoffer som ble dannet under oksidativt stress sammenlignet med placebogruppen.
  • Deltakere som tok melatonin hadde reduserte nivåer av skadelige kjemikalier, noe som indikerte at de opplevde mindre treningsindusert muskelskade fra oksidativt stress sammenlignet med placebogruppen.
  • Melatonin -gruppen opprettholdt et høyere forhold mellom beskyttende enzymer som bidrar til å bevare muskelvev sammenlignet med placebogruppen.
  • Totale kolesterolnivåer ble redusert i melatonin -gruppen sammenlignet med placebo.

Relaterte artikler:

Får ikke sove selv om jeg er trøtt

Sunn snacks på kvelden

Om forfatteren