Matvarer med mye sukker

0
65
Matvarer med mye sukker

Sist oppdatert

Matvarer kan inneholde mer sukker enn det du er klar over. Lær mer om hvilke matvarer som kan inneholde overraskende mye sukker.

Å spise for mye sukker er ikke bra for helsen din. Det har vært knyttet til en økt risiko for mange sykdommer, inkludert overvekt, hjertesykdommer, diabetes type 2 og kreft. Mange prøver å redusere sukkerinntaket, men det er lett å undervurdere hvor mye sukker du faktisk får i deg. En av grunnene er at mange matvarer inneholder skjulte sukkerarter, og også noen matvarer som du ikke engang vil tenke inneholder sukker i særlig grad. Selv produkter som markedsføres som «lette» eller «fettfattige» inneholder ofte mer sukker enn de vanlige. WHO anbefaler et daglig inntak av sukker som ikke overstiger 5 prosent av det totale kaloriinntaket i løpet av en dag.

Her er matvarer og drikker som inneholder mye mer sukker enn man kanskje skulle tro.

Lett yoghurt

Yoghurt kan være en veldig næringsrik mat. Som mange andre produkter med lite fett, har yoghurt med lite fett tilsatt sukker for å forbedre smaken. En enkelt kopp (245 gram) yoghurt med lite fett kan for eksempel inneholde opptil 47 gram sukker, som er 12 ts. Videre ser det ut som om yoghurt med lite fett ikke har de samme helsemessige fordelene som yoghurt med vanlig fettinnhold.

Ketchup

Ketchup er en av de mest populære krydderne i hele verden, men husk at en enkel spiseskje ketchup inneholder 1 ts sukker.

Juice

Til tross for at de virker som et sunt valg, kommer vitaminene og mineralene i juice med en stor dose sukker og veldig lite fiber. Det tar vanligvis mye frukt å produsere et enkelt glass fruktjuice, slik at du får mye mer sukker i et glass juice enn du ville fått ved å spise hel frukt. Dette gjør det enkelt å konsumere en stor mengde sukker raskt. Det kan faktisk være like mye sukker i juice som det er i en sukkerholdig drikk som Cola.

Spaghettisaus

All spaghettisaus vil inneholde noe naturlig sukker, gitt at de er laget med tomater. Imidlertid har mange spaghetti-sauser tilsatt ekstra sukker. Den beste måten å sikre at du ikke får noe uønsket sukker i pastasausen din er å lage din egen.

Sportsdrikke

Sportsdrikker er designet for å hydrere og og tilføre næring i langvarige, intense treningsperioder. Av denne grunn inneholder de store mengder tilsatt sukker som raskt kan tas opp og brukes som energi. Faktisk vil en standard (570 ml) flaske med en sportsdrikk inneholde 32 gram tilsatt sukker og 159 kalorier, noe som tilsvarer 8 ts sukker.

Med mindre du er en maratonløper eller en eliteidrettsutøver, bør du sannsynligvis bare holde deg til vann mens du trener. Dette er det desidert beste valget for de fleste av oss.

Iste

Iste er populært i forskjellige smaker rundt om i verden, og sukkerinnholdet kan variere litt. De fleste kommersielt tilberedte isteene vil inneholde rundt 33 gram sukker per 340 ml servering, som er omtrent det samme som en boks cola.

Proteinbarer

Matvarer som inneholder protein har blitt markedsført som mer, og noe som kan bidra til vekttap. Dette har fått folk til å tro at proteinbarer er en sunn matbit. Mens det er noen sunnere proteinbarer, inneholder mange rundt 30 gram tilsatt sukker, noe som gjør at de mer til en godteribar enn proteinbar.

Kornblandinger

Som frokost mens du er på farten, kan frokostblandinger virke som et sunt og praktisk valg. Som andre «sunne» barer, er kornblandinger imidlertid bare godteribarer i forkledning. Mange inneholder veldig lite fiber eller protein og er fylt med tilsatt sukker.

Hermetisk frukt

All frukt inneholder naturlige sukkerarter. Noe hermetisert frukt skrelles imidlertid og konserveres i sukkerholdig sirup. Denne behandlingen stripper frukten for fiberen og tilfører mye unødvendig sukker til det som skal være et sunt mellommåltid. Hermetikkprosessen kan også ødelegge varmefølsom C-vitamin, selv om de fleste andre næringsstoffer er godt bevart.

Hermetiserte bønner

Bakte bønner er en annen smakfull matvare som ofte ha et overraskende høyt sukkerinnhold. En kopp (254 gram) vanlige bakte bønner kan inneholde omtrent 5 ts sukker. Hvis du liker bakte bønner, kan du velge bønner med lite sukker, som inneholder omtrent halvparten av sukkermengden som finnes i vanlige bakte bønner.

Smoothie på flasker

Å blande frukt med melk eller yoghurt om morgenen for å lage en smoothie, kan være en god måte å starte dagen på. Imidlertid er ikke alle smoothies sunne. Mange kommersielt produserte smoothies kommer i store størrelser og kan søtes med fruktjuice, is eller sirup, noe som øker sukkerinnholdet. Noen av dem inneholder latterlig høye mengder kalorier og sukker, som inneholder over 96 gram, eller 24 ts sukker i en enkel servering.

Frokostblandinger

Frokostblandinger er en populær, rask og enkel frokost. Imidlertid kan frokostblandingen du velger påvirke sukkerforbruket ditt veldig, spesielt hvis du spiser det hver dag. Noen frokostblandinger, spesielt de som markedsføres for barn, har mye tilsatt sukker. Noen inneholder 12 gram, eller 3 ts sukker i en liten servering på 30 gram.

Relaterte artikler:

Mat med lite sukker

Hvordan kutte ut sukker i kostholdet