Matvarer med magnesium

0
210
Matvarer med magnesium
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Magnesium er et mineral som spiller en viktig rolle i å få kroppen til å fungere normalt. Lær mer om hvilke matvarer som inneholder magnesium.

Matvarer med magnesium

Mer enn 300 kjemiske reaksjoner i deg er avhengig av magnesium. Uten det kan ikke musklene bevege seg slik de skal. Nervene dine vil ikke sende og motta meldinger. Magnesium holder også hjerterytmen jevn, blodsukkernivået balansert, og leddbrusken sunn. Det hjelper kroppen din å lage protein, bein og DNA. Kroppen din lager ikke magnesium på egen hånd. Mengden du trenger avhenger av alder og kjønn. Hvis du er en kvinne som er 19 år eller eldre, trenger du 310 milligram (mg) om dagen – 350 mg hvis du er gravid. Hvis du er en voksen mann under 30 år, trenger du 400 mg om dagen. Etter 30 år trenger menn 420 mg.

Det er alltid best å få magnesium fra mat, men du kan også få det fra multivitaminer og kosttilskudd. For mye magnesium kan imidlertid føre til kvalme, magekramper eller diaré. I ekstreme tilfeller kan det føre til en uregelmessig hjerterytme eller hjertestans.

Ikke ta et magnesiumtilskudd hvis du har underliggende sykdommer som for eksempel:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

  • Hjerteblokk
  • Nyresvikt
  • Tarmhindring
  • Myasthenia gravis

Hvis du får for mye magnesium fra maten, vil nyrene fjerne det gjennom urinen. Nyrene dine vil også balansere magnesiumnivåene dine hvis du ikke får nok av det. Enkelte forhold som Crohns sykdom, cøliaki, diabetes type 2, alkoholisme og kronisk diaré kan gi kroppen din mangel på magnesium. Vanlige symptomer inkluderer tap av matlyst, kvalme, oppkast og tretthet.

Bladgrønne grønnsaker, fullkorn, bønner, nøtter og fisk er de beste måtene å holde sunne nivåer av magnesium i kroppen din.

Fisk: Utmerket kilde til magnesium

Disse fiskeslagene svømmer i mineralet magnesium:

  • Laks
  • Kveite
  • Atlantisk makrell
  • Atlantisk sei

Grønnsaker og frukt som inneholder magnesium

Fokusere på disse fruktene og grønnsakene som har mye magnesium:

  • Spinat
  • Edamame
  • Tamarind
  • Potet med skall
  • Okra

Fullkornsprodukter med magnesium

Se etter frokostblandinger forsterket med magnesium og disse fullkornene:

  • Kli
  • Hvetekim (ristet)
  • Quinoa (kokt)

Belgfrukter, nøtter og frø med magnesium

Kjøtt og fjærkre har ikke mye magnesium, men du kan finne det i soya, ost og yoghurt. Disse kjøttalternativene er også gode magnesiumkilder:

  • Svarte erter (kokt)
  • Tempeh (kokt)
  • Soyanøtter
  • Kokte bønner (svarte, lima, marine, pinto, kikerter)
  • Tofu
  • Mandler
  • Cashewnøtter
  • Linfrø
  • Peanøttsmør

Magnesium i vannet ditt

Avhengig av kilde og merke, kan vannet ditt inneholde en liten mengde magnesium:

  • Springvann
  • Mineralvann

Magnesium i kosttilskudd

Du kan finne magnesium i kosttilskudd og vitaminer. Noen matprodukter er noen ganger beriket med magnesium, men du må se på etiketten for å være sikker.

Husk at noen medisiner kan forhindre at kroppen tar opp magnesium, for eksempel:

  • Bisfosfonater for osteoporose
  • Antibiotika
  • Høye doser sink

Hvis du tar medisiner mot sure oppstøt eller magesår i lang tid, kan de også senke magnesiumnivåene dine.

Relaterte artikler:

Magnesium mangel symptomer

For mye jern i kroppen

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!