Mat uten fett

Hvis du følger et sunt, balansert kosthold, er det vanligvis unødvendig å begrense fettinntaket. imidlertid kan det i noen tilfeller være gunstig å begrense fettet i kostholdet ditt. Lær mer om mat som inneholder lite fett.

KAMPANJER HOS MILRAB |

For eksempel anbefales fettfattig kosthold hvis du restituerer etter galleblæreoperasjon eller har galleblære eller bukspyttkjertelsykdom. Fettfattige dietter kan også forebygge halsbrann, redusere vekt og forbedre kolesterolet.

Her er 12 fettfattige matvarer som er bra for helsen din.

Relatert: Mat med mye fett

Bladgrønne grønnsaker

Bladgrønne grønnsaker inneholder praktisk talt ingen fett og mange essensielle vitaminer, mineraler og antioksidanter. Forskning tyder på at dietter som er rike på grønne grønnsaker, kan forhindre tilstander som hjertesykdom, diabetes og kreft.

Frukt

Frukt er søt, fettfattig mat full av antioksidanter, som beskytter cellene dine mot frie radikaler.

Bønner og belgfrukter

Bønner og belgfrukter har lite fett og er full av proteiner og fiber. Forskning viser at dietter med mye bønner og belgfrukter kan redusere blodtrykk og kolesterol, samt hjelpe til med vekttap og blodsukkerstyring.

Søtpoteter

Søtpoteten er en fettfattig rotgrønnsak fullpakket med vitamin A og C. Den inneholder også betakaroten, en antioksidant som kan redusere risikoen for visse øyesykdommer.

Korsblomstrede grønnsaker

Korsblomstret grønnsaker er fettfattige og høye i svovelholdige stoffer kjent som glukosinolater, som kan ha kreftdempende effekter.

Noen vanlige cruciferous grønnsaker inkluderer:

  • Brokkoli
  • Blomkål
  • Rosenkål
  • Kål
  • Kålrot

Sopp

Sopp inneholder rikelig med vitaminer og mineraler, pluss en unik, antiinflammatorisk forbindelse som kalles ergothioneine. De kan ha immunforsterkende og kreftbekjempende effekter.

Hvitløk

Hvitløk brukes ofte i matlaging og til medisinske formål. Forskning tyder på at de aktive forbindelsene i hvitløk kan bidra til å forbedre immunsystemet og redusere blodtrykk og kolesterol.

KAMPANJER HOS MILRAB |

Korn

Korn tilbyr et kraftverk av næringsstoffer, inkludert protein, fiber, B -vitaminer, vitamin E og viktige mineraler. De kan håndtere diabetes, redusere risikoen for hjertesykdom, fremme metthet og støtte en sunn fordøyelseskanal.

Noen populære gamle korn inkluderer:

  • Farro
  • Bulgur
  • Quinoa

Hvit, mager fisk

Hvit, magert fisk er en utmerket fettfattig kilde til protein av høy kvalitet. De inneholder også store mengder vitamin B12, fosfor, selen og niacin.

Kyllingbryst

Brystet er den magreste delen av kyllingen og gir en imponerende mengde protein per porsjon. Hver porsjon tilbyr også store mengder niacin, vitamin B6, selen og fosfor.

Magre meieriprodukter

Forsterket fettfattig melk er en rikelig kilde til vitamin D og kalsium, som er avgjørende for beinhelsen. I tillegg inneholder noen fettfattige yoghurt probiotika som øker tarmhelsen din. Pass på å velge varianter som inneholder minimalt med sukker.

Eggehviter

Eggehviter er et fettfattig alternativ til hele egg siden fett og kolesterol er konsentrert i eggeplommene. Eggehvite er praktisk talt fettfri og gir rikelig med proteiner.

Relatert: Hvordan miste magefett

Referanser

Om forfatteren